در دنیای هزار رنگ امروزی، تأثیر صدا بر روی روایت‌ها، بسیار بیشتر به چشم می‌آید؛ در این میان، گوینده‌های نریشن، نقش مهمی را در ارائه یک پیام به طور کامل، با درگیر کردن احساسات مخاطبان و ایجاد حس مکان یا زمان در ذهن افراد، ایفا می‌کنند.

نحوه انتخاب گوینده نریشن برای روایت‌های مختلف، در بهبود ارائه پیام و میزان ماندگاری در ذهن افراد، بی‌تأثیر نیست و مطالعه این مقاله، به شما می‌کند تا بتوانید مناسب‌ترین گوینده نریشن را برای پروژه خود انتخاب کنید.

تأثیر کیفیت صدای نریتور در نحوه انتخاب گوینده نریشن

قبل از اینکه به معرفی گوینده‌های نریتور در زمینه‌های مختلف بپردازیم، لازم است بدانید که هر نوع صدایی اساساً برای روایت خوب نیست و خواندن با صدای بلندتر نیز به معنای گویندگی نریتور نیست؛ بلکه گویندگی، ارائه یک پیام و راهنمای مخاطبان برای درک این پیام، به روشی طراحی شده است که راوی برای انجام این کار، در کنار استفاده از استعداد صداپیشگی خود، از مهارت‌های بازیگری نیز بهره می‌برد.

بنابراین در نحوه انتخاب گوینده نریشن، صدای یک راوی باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد تا تأثیرگذاری مطلوب را داشته باشد:

  • وضوح بیان: ارائه پیام با صدای واضح و گویا تا مخاطب بتواند پیام را به طور کامل درک کند.
  • صدای طبیعی: به گونه‌ای که تغییرات در گام یا لحن، به اعتبار و اصالت صدا، آسیبی نزند و لهجه راوی باید معتبر باشد.
  • ثبات در صدا: هرگونه تنظیم در زیر و بمی صدا و لحن نریتور باید در طول روایت حفظ شود، مگر در اشکالی از روایت‌ها مانند داستان که می‌تواند تغییر کند.
  • صدای راوی خانم یا آقا: صدای مردان، اغلب با قدرت و پرخاشگری همراه است؛ در مقابل آن صدای خانم‌ها، آرامش‌بخش، بلند و ملایم است که متناسب با نیاز پروژه، می‌توان از هر صدا بهره برد.

انتخاب گوینده نریشن مناسب از بانک صدای گویندگان

نحوه انتخاب گوینده نریشن با توجه به ماهیت هر پروژه، متفاوت است. هر راوی می‌تواند با بکار بردن مهارت صداپیشگی خود بر روی ویدئوهای تبلیغاتی، ویدئوهای تصویری در وب‌سایت‌ها، پادکست، آگهی‌های تلویزیونی و هر آنچه که نیاز به صداگذاری دارد، تفسیری متفاوت از آن روایت را در مخاطبان ایجاد کند.

بنابراین، برای درک حس اصلی گوینده در روایت‌ها، نیاز است تا راوی متناسب با پروژه خود را از بانک صدای گویندگان انتخاب کنید؛ برای این منظور، در ادامه، به معرفی و نحوه انتخاب گوینده نریشن در زمینه‌های مختلف تلفن گویا، تیزرهای صوتی و تصویری، دوبله، پادکست، دکلمه، گویندگی کودکانه و آموزشی می‌پردازیم.

۱٫ نریتور تلفن گویا

پاسخ صوتی تلفن گویا، به صورت یک پیام از قبل ضبط شده است که تماس‌گیرندگان، این پیام خودکار را به هنگام تماس با خدمات پشتیبانی یک شرکت یا سازمان و برای وصل شدن به داخلی مورد نظرشان، می‌شنوند.

با انتخاب نریتورهای تلفن گویا، امکان ثبت اعلان و پیام‌های صوتی حرفه‌ای با صدای واضح و لهجه‌های گوناگون برای پاسخگویی به تماس‌گیرندگان، وجود دارد.

در سانداسنپ، بیش از ۱۱۰ نریتور خانم و آقا برای ایجاد پیام‌های صوتی تلفن گویا به اکثر زبان های زنده دنیا مانند فارسی، انگلیسی، ترکی، عربی، آلمانی، روسی و … حضور دارند که می‌توانند تجربه متفاوتی را برای مراکز تماس و برنامه‌های تلفنی خودکار، ایجاد کنند.

۲٫ نریتور تیزر صوتی و ویدئویی

تیزر و آگهی تبلیغاتی، یکی از روش‌های سودمند و کاربردی در بازاریابی دیجیتالی برای ارائه به مخاطبان هدف است که به منظور معرفی کسب و کار و برجسته کردن برند، محصولات و خدمات یک شرکت، طراحی و تولید می‌شود.

ویدئوهای کوتاه و کلیپ‌های مختلفی در وب‌سایت‌ها و سایر شبکه‌های مجازی وجود دارند؛ در این میان، صدا به عنوان ابزاری قدرتمند برای کمک به تجسم شخصیت‌ها و درک احساسات، می‌تواند در نحوه انتخاب گوینده نریشن تأثیرگذار باشد و از مزیت‌های رقابتی در تیزرهای تبلیغاتی، به حساب آید.

وب‌سایت سانداسنپ، مجموعه‌ای از بهترین صداپیشگان تیزرهای تبلیغاتی را در بانک صدای گویندگان خود جای داده است که نریتور بیش از ۱۰۰ تیزر صوتی و تصویری بوده‌اند.

۳٫ دوبله

صداگذاری و دوبله، دو تکنیک متفاوت هستند؛ به این صورت که دوبله، عمدتاً شامل ضبط صداهای جدید به زبانی دیگر، بر روی یک ویدئوی تصویری در مرحله پس از تولید و پس از انتشار است که جایگزین صداهای شخصیت‌های اصلی در فیلم می‌شود. در مقابل آن، صداگذاری و گویندگی نریشن است که قرار دادن صدای راوی بر روی فیلمی است که یا اصلاً شخصیتی ندارد یا شامل شخصیت‌هایی است که صحبت نمی‌کنند.

در نحوه انتخاب گوینده نریشن باید توجه داشت که دوبله یک فیلم، به اندازه صداگذاری، کار آسانی نیست. سختی کار و مهارت یک دوبلور زمانی مشخص می‌شود که بتواند صدای خود را با ویدئو و حرکات دهان بازیگر اصلی، مطابقت دهد و همگام با آن پیش رود.

دوبلورهای مجموعه سانداسنپ، همگی از مهارت بالا برای بازخوانی ویدئوهای قدیمی و دوبله ویدئوها به زبانی دیگر را دارند.

نحوه انتخاب گوینده نریشن

۴٫ نریتور پادکست

اکثر افراد با پادکست آشنایی دارند و روزبه‌روز به تعداد کسانی که به پادکست‌ها گوش می‌دهند، افزوده می‌شود؛ چراکه پادکست، به افراد این اجازه را می‌دهد تا در هر کجا که هستند (مسافرت، محل کار یا خانه) و تنها با یک گوشی هوشمند بتوانند به موضوعات مورد علاقه خود گوش دهند و درگیر مشکلات تمرکز در خواندن متن نشوند.

در سانداسنپ، استعدادها و صداهای متعددی برای تولید پادکست‌ها وجود دارد که می‌توانند با زبان و لهجه‌های مختلفی، مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار داده و با آن‌ها تعامل برقرار کنند.

۵٫ نریتور دکلمه

از ویژگی‌های خوانش دکلمه توسط گویندگان نریشن، این است که شعر یا هر متن ساده‌ای را با ظرافت و به صورت شاعرانه و استادانه، به گفتار الهام‌بخش و زیبا با آهنگ مناسب تبدیل می‌کنند. نحوه انتخاب گوینده نریشن دکلمه، می‌تواند در آوای رسا، میزان پرشوری و لحن احساسی یک متن، تأثیر متفاوتی داشته باشد.

سانداسنپ، خدمات گویندگی دکلمه را با نریتورهای حرفه‌ای خود، برای درگیر کردن احساسات شنونده با لحن ارائه مناسب و بداهه، ارائه می‌دهد و با راهنمایی شما در نحوه انتخاب گوینده نریشن کمک میکند تا قلب و ذهن مخاطبان خودرا به دست آورید.

۶٫ نریتور کودکانه

شما احتمالاً هر روز صدای کودکانه را در تبلیغات، انیمیشن‌ها و بازی‌های ویدیویی می‌شنوید. کودکان ذهن و روح لطیفی دارند و نحوه انتخاب گوینده نریشن کودکانه برای ارائه لحن صدای مناسب، بسیار اهمیت دارد. صداپیشگی برای این قشر، باید به گونه‌ای انجام شود تا صداها متناسب با نقش آن‌ها ارائه شوند و کودک بتواند ارتباط بهتری با گوینده نریشن برقرار کند.

نریتورهای ما در سانداسنپ به شما کمک می‌کنند تا با صدای منحصربه‌فرد کودکانه، به کاراکترها، جان دهند و کودکان را عاشق شخصیت‌های پروژه شما کنند.

image 5

۷٫ نریتور آموزشی

محققان دریافته‌اند که با قرار دادن محتوای دیداری و شنیداری در کنار هم، می‌توان میزان فراگیری مطالب در افراد را سریع‌تر و کامل‌تر از روش‌های تدریس سنتی، بهبود داد.

در بسیاری از موارد، جذب فراگیران مطالب الکترونیکی، همیشه کار آسانی نیست، اما نحوه انتخاب گوینده نریشن و صدای مناسب برای کمک به یادگیری بهتر مطالب الکترونیکی، می‌تواند اشتیاق زیادی در مخاطبان آن و دنبال کردن موضوع مورد نظرشان ایجاد کند.

هنگام انتخاب یک صداپیشه برای پروژه گویندگی آموزشی، مهم است که مخاطبان هدف خود را در نظر داشته باشید؛ معمولاً، دانش‌آموزان با نریتورهایی که صدایی شبیه به همسالان خود دارند، ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

سانداسنپ به عنوان مرجع تخصصی صداپیشگان در ایران، سعی در ارائه بهترین تجربه‌ها در گویندگی آموزشی دارد.

جمع‌بندی

گویندگی نریتور، به آن آسانی که برخی فکر می‌کنند نیست و از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است؛ صداپیشگان، باید سبک و لحن مناسب را برای هر پروژه پیدا کنند و مطمئن شوند که صدایشان برای ایجاد یک تبلیغ ویدیویی مؤثر، مناسب است.

ما در این مقاله، شما را با نحوه انتخاب گوینده نریشن، آشنا کردیم تا در انتخاب نریتور خود، به صورت آگاهانه تصمیم‌گیری نمایید.

منبع تحقیق: https://www.verbolabs.com/choosing-the-best-voice-narrator-for-your-audio