گویندگی یک تکنیک تولید است که در آن صدا از یک منظر بیرونی ضبط می شود و اغلب به منظور روایت یک داستان یا توضیح اطلاعات انجام می شود. صدا شنیده می شود اما دیده نمی شود. بدین صورت که از روی یک فیلم نامه گویندگی توسط یک گوینده خوانده می شود و سپس در تلویزیون، فیلمسازی، تئاتر، رادیو استفاده می شود.

امروزه گویندگی، به ویژه در دنیای ارتباطات و رسانه ها، به عنوان حرفه ای جذاب مورد توجه و تحسین است. شاید رایج ترین و شناخته شده ترین زمان برای استفاده از گویندگی در فیلم های تبلیغاتی باشد، که با این روش مخاطبان را جذب کند. با این حال، ما در مستندها، گزارش های خبری، بازی های ویدیویی، جاذبه های گردشگری، آگهی های بازرگانی با گویندگی مواجه شده ایم.

نحوه انجام گویندگی

قبل از شروع کار مهم است که ابتدا یک مکان آرام با آکوستیک مناسب برای کار خود در نظر بگیرید. هنگامی که یک مکان را برای ضبط انتخاب می کنید باید نویزهای پس زمینه اطراف خود را در نظر بگیرید زیرا اکثر میکروفون ها حتی ضعیف ترین صداها را دریافت می کنند. منظور ما از صداهای پس زمینه، صداهای محیط اطراف است که در کار شما تاثیر دارد صداهایی مانند سیستم گرمایش و سرمایش، صدای بیرون مانند ترافیک ، پارس سگ یا باد هستند. مورد دیگری که از اهمیت زیادی برخوردار است سایز اتاق و محتویات داخل اتاقی است که برای کار خود انتخاب می کنید. به این دلیل که اگر اتاقی که انتخاب می کنید بیش از حد بزرگ باشد صدا از راه دور شنیده خواهد شد و اگر اتاق کوچک باشد صدا پژواک بلندی خواهد داشت. علاوه بر این، اتاقی با مبلمان نرم مانند اتاق نشیمن یا اتاق خواب برای کار شما مناسب تر است.

تجهیزات گویندگی

تجهیزات لازم برای گویندگی

میکروفون: بهتر است برای اینکه کیفیت صدای شما ضعیف نباشد یک میکروفون خارجی تهیه کنید. قیمت یک میکروفون USB مناسب از ۵۰ دلار شروع می شود.

نرم افزار صوتی: یک نرم افزار صوتی مناسب به شما کمک می کند تا صدای خودتان را ضبط و ویرایش کنید. باید به دنبال نرم افزاری باشید که کاربرپسند باشد و در عین حال دارای ویژگی های مفید مانند: رونویسی خودکار، متعادل سازی صدا و حذف نویزهای پس زمینه را داشته باشد.

هدفون _ بلندگو: داشتن هدفون و بلندگو برای گوش دادن به صدایی که ضبط کردید و در زمان ویرایش برای کارتان موثر و ضروری است.

رایانه: برای استفاده از نرم افزارها، ضبط و ویرایش صدا به رایانه نیاز دارید.

فیلمنامه نویسی

فیلمنامه یا اسکریپت، یک اثر نوشته شده توسط فیلم نامه نویس برای یک فیلم، برنامه تلویزیونی یا بازی ویدیویی است. نوشتن یک اسکریپت به شما کمک می کند تا کار خود را اصولی تر پیش ببرید. با داشتن اسکریپت می توانید به درستی تمرین کنید و از مکث های طولانی و خیلی اشتباهات دیگر جلوگیری کنید. بهتر است که یک مکان مناسب برای تمرین خود در نظر بگیرید و در متنی که یاداشت می کنید تمام نکاتی که لازم است را بنویسید و در نظر بگیرید که نکات مهم را به طور خلاصه بنویسید. فیلمنامه یا اسکریپت را در تمرینات خود با صدای بلند بخوانید تا بتوانید هر قسمتی را که طبیعی نیست به راحتی شناسایی کنید و تغییر دهید.

اجرای آزمایشی

هنگامی که نسبت به فیلمنامه ی خود مطمعن شدید نوبت به اجرای آزمایشی می رسد. در ابتدا به نتیجه نهایی صدای که می خواهید فکر کنید و اگر در حال تبدیل شدن به یک شخصیت هستید آن را در ذهن خود وارد و تداعی کنید، و در هنگام اجرا به تاثیری که می خواهید بر روی مخاطب بگذارید فکر کنید تا اجرای بهتری داشته باشید.

سپس، میکروفون خود را در فاصله ۶ تا ۸ اینچی از دهان خود قرار دهید، دکمه ضبط را فشار دهید و بخش اول اسکریپت خود را بخوانید. این را در نظر بگیرید که موقعیت میکروفون شما مهم است و برای درست کردن آن ابتدا کمی آزمایش کنید و آن را نزدیک تر و دورتر کنید تا تغییر را در ضبط صدای خود ببینید. همچنین می توانید با نزدیک بردن میکروفون به سمت دهان خود  صدای سیبیلانس را کاهش دهید.

رکورد

 هنگامی که از اجرای آزمایشی خود راضی بودید و احساس آمادگی کردید، آن زمان برای ضبط صدای کامل فرا رسیده است اما برای اینکه کیفیت کارتان بالا باشد چند نکته را باید در نظر بگیرید:

  • به وضوح بر روی صدای خود تمرکز کنید ابتدا آنقدر آهسته صحبت کنید تا هر کلمه به درستی تلفظ و قابل درک باشد.
  • به لحن خود و نحوه برخوردتان قبل از اجرا فکر کنید، لحن شما نباید یکنواخت یا بیش از حد هیجان زده به نظر برسد.
  • در اجرای خود، زیاد نگران اشتباه صحبت کردن نباشید. اگر اشتباه کردید به کار خود ادامه دهید زیرا وقتی کارتان تمام شد، می توانید خطاهای کوچک را ویرایش کنید. اگر قسمت خاصی از اسکریپت مدام برای شما مشکل ایجاد می کند، می توانید آن را تغییر دهید تا دوباره روی آن کار کنید. هیچوقت با تکرار اجرا ناامید نشوید چون انجام چند ضبط برای درست کردن یک اجرای بی نقص اصلا غیر عادی نیست در نهایت می توانید اجرای خود را بدون اشتباه به پایان برسانید. ایجاد صداهای صوتی هم مانند هر مهارت دیگری برای کامل شدن نیاز به تمرین دارد.

ویرایش

زمانی که از ضبط صدا اطمینان حاصل کردید می توانید به سراغ ویرایش آن بروید. ابتدا از نرم افزار برای گوش دادن صدای خود از ابتدا تا انتها استفاده کنید. قسمت هایی که احتیاج به اصلاح دارد را یاداشت کنید. به سکوت های طولانی، صداهای عجیب و غریب، اشتباهات در صحبت کردن، عجله کردن، خیلی آهسته صحبت کردن و … گوش دهید. سپس به سراغ ویرایش بروید و قسمتی هایی که احتیاج به ویرایش دارد را ویرایش کنید و آنچه که نمی خواهید را از اجرای خود حذف کنید. اگر نرم افزار شما دارای ویژگی اتوماسیون صدا است، می تواند برای متعادل کردن حجم صدای ضبط شده شما مفید باشد و صدای شما را صیقلی تر کند.

نحوه نوشتن فیلم نامه گویندگی صوتی

نوشتن یک فیلمنامه صوتی عالی به نسبت کار ساده ایی به نظر می آید البته اگر همیشه تمرین داشته باشید. هم می توانید کار را به یک فیلمنامه نویس با تجربه بسپارید و هم اینکه خودتان با تمرین یک فیلمنامه بنویسید. اگر تصمیم دارید یک اسکریپت گویندگی برای گویندگان خود بنویسید، چندین روش وجود دارد که می توانید از آنها پیروی کنید.

ابتدا اسکریپت را مشخص کنید. معمولاً تعداد زیادی از فیلمنامه نویسان با یک طرح کلی شروع می کنند. آنها تمام اطلاعات را همراه با عبارات خاصی که می خواهند به شنوندگان منتقل کنند را در یک لیست فهرست می کنند تا مطمعن شوند که چیزی جا نمانده باشد. به احتمال زیاد این امکان وجود دارد که چندین بار اسکریپت خود را تغییر دهید که این کاملاً طبیعی است. اینکه کار شما به درستی انجام شود خیلی بهتر است تا اینکه آن را سریع انجام دهید.

اسکریپت گویندگی را با مخاطب خود تطبیق دهید. به این صورت که در یک فیلمنامه صدای شما باید همیشه با در نظر گرفتن مخاطب شما نوشته شود. اگر دختران نوجوان و جوان مخاطب شما هستند بهتر است که از کلماتی که بسیار پرشور و هیجانی هستند در فیلمنامه خود استفاده کنید.

اینکه لحن مکالمه چطور باید باشد را حتماً در کار خود در نظر بگیرید. آخرین چیزی که اکثر مردم در هنگام تماشای یک ویدیو می خواهند این است که احساس کنند در حال خواندن یک کتاب درسی هستند. پس اینکه لحن چگونه باشد خیلی مهم است.

حتماً این مورد را در نظر بگیرید که موضوع شما با لحن مورد نظر اسکریپت مطابقت داشته باشد. اسکریپت های مختلف طبیعتاً متن های متفاوتی دارند، اما ضروری است که مطمعن شوید لحن شما با موضوعی که انتخاب کرده اید مطابقت داشته باشد.

نسخه ی اسکریپت شما باید تمیز و قابل خواندن باشد. معنای یک جمله باید به درستی بیان شود و هیچ تردیدی در آن وجود نداشته باشد و جملات شما باید نسبتاً ساده باشند و پاراگراف ها باید کوتاه و به راحتی جدا شوند. موارد ی که در کار خود باید در نظر بگیرید: اجرای جملات، ساختار یک جمله، معنای یک جمله، زمانبندی در ساختار یک جمله، حذف ایده های تکراری است.

در نسخه ی اسکریپت خود، فاصله را در نظر بگیرید چون باعث می شود تمرکز صداپیشه بر روی آنچه که می خواند بیشتر شود در نتیجه باعث کیفیت صدا خواهد شد.

از علائم نگارشی ساده استفاده کنید. علامت گذاری ها باید یک جهت روشن برای صداپیشه شما در مورد نحوه اجرای خواندن فیلمنامه باشد. بنابراین تا حد امکان به علایم نگارشی ساده مانند نقطه، کاما و علامت سوال اکتفا کنید چون علامت گذاری پیچیده تر ممکن است باعث گیج شدن صداپیشه شود.

تلفظ کلمات دشوار و ناآشنا را بنویسید. مطمعن شوید که صداپیشه شما می داند که چگونه نام برند شما و یا هر کلمه دیگر که دشوار و ناآشنا هستند، یا دارای چندین تلفظ قابل قبول است را تلفظ کند.

از توضیحات خود در فیلمنامه مطمعن شوید. بهتر است که توضیحاتی شما به گونه ای باشد که لحن و سبک آن با فیلمنامه مطابقت داشته باشد. اگر می خواهید فیلمنامه شما هیجان انگیز و شاد باشد باید در توضیحات خود به درستی به آن اشاره کنید.

انواع گوینده

گویندگان هر کدام به نحوی دارای مهارت های خاصی هستند و با توجه به مهارت های خود با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین ما انواع گویندگی داریم که هر کدام در کار خود ویژگی های خاصی دارند که عبارتند از:

نریتور

گوینده ای که در این زمینه تخصص دارد، وظیفه ی نریشن یا همان متن خوانی دارد به این صورت که متنی را که برای او تدوین شده است را با اثرگذاری و گیرایی بالا می خواند.

گوینده پادکست

این گویندگان باید در ارتباط با موضوع پادکست اطلاعات کافی داشته باشند و در کار خود از توانایی داستان سرایی بالایی برخوردار باشند.

گوینده رادیویی

در این نوع گویندگی، گوینده باید تا حد زیادی تسلط به مهارت اجرا و بازیگری داشته باشد.

گوینده تلویزیون

گویندگان متخصص در این زمینه، بر روی فعالیت هایی از قبیل اعلام برنامه ها و یا تبلیغات تلویزیونی کار می کنند.

ویژگی های یک گوینده

۱ – در گویندگی تجربه داشته باشد. به طوری که با اجرای خود بتواند به مخاطب آن احساسی را که می خواهد انتقال دهد.

۲ – صدای او دارای کیفیت خوبی باشد و قادر باشد با چندین لحن کار کند.

۳- گویندگان باید کاملاً واضح صحبت کنند و کلمات را به درستی تلفظ کنند.

۴- تلفظ کلمات و لحن آنها باید کاملا طبیعی باشد و بینندگان باید آنچه را که گفته می شود به درستی بفهمند.

چگونه گوینده مناسب را پیدا کنیم؟

وقت گذاشتن برای پیدا کردن یک گوینده مناسب ضروری است چون که در کیفیت کار شما تأثیر بسزایی دارد. برای شروع، باید نوع ویدیویی را که می خواهید ایجاد کنید و مخاطبانی را که می خواهید جذب کنید در نظر بگیرید و بعد به این فکر کنید که چه لحنی با صدای برند شما مطابقت دارد تا بتوانید گوینده مناسب را برای کارتان انتخاب کنید. باید به مواردی دیگری هم توجه کنید برای مثال این مورد را در نظر بگیرید که یک گوینده مرد یا زن کدام یک برای کار شما مناسبتر است و یا اینکه لحن گوینده ای که انتخاب می کنید بهتر است آرام یا آرامش بخش باشد یا اینکه بهتر است یک صدای شاد شنیده شود. کیفیت صدا و شفافیت صدا از ویژگی های اصلی یک گوینده است و میزان شفافیت و کیفیت صدا به چگونگی برخورد تارهای صوتی با یکدیگر و آرام بودن و یا محکم بودن برخورد آن ها وابسته است بنابراین قبل از انتخاب گوینده در صورت امکان به نمونه هایی از کارهای آنها گوش دهید تا بتوانید تصمیم بگیرید که شبیه آنچه که شما می خواهید است یا خیر، و این مورد را در نظر بگیرید که بتواند با لحنی که شما می خواهید اجرا داشته باشد.

نتیجه گیری

گویندگی مهم است به این دلیل که به طور قابل توجهی بر لحن، سبک و احساسات تأثیر می گذارد و می تواند در نحوه ی درک کاربر نیز تأثیر بگذارد. با رشد تکنولوژی و گرایش تمامی کسب و کارها به سمت دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و تبلیغات ویدیویی بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است و آن چیزی که در فیلم های تبلیغاتی اهمیت بسیار زیادی دارد گویندگی نریشن است. یک نریشن مناسب می تواند اثرگذاری تبلیغ ویدیو شما را چندین برابر افزایش دهد. وقت گذاشتن برای انتخاب گویندگان با تجربه که به لحن و سبک کار توجه دارند باعث می شود که شما یک اسکریپت قوی صوتی بسازید و با مخاطبان بیشتری ارتباط بگیرید و آنها را جذب کنید و خودتان را در این کار نسبت به رقبای خود متمایز کنید.