اگر در نوازنده ساز یا آهنگساز هستید، حتما زمانهایی این حس را داشته اید که کاش میتوانستید قطعات یدکی یا وسایل کوچک تکمیل کننده لوازم موسیقی تان را بدون دردسر بسرعت بسازید؟! یا گجتهای خلاقانه ای که در بازار قابل فروش نیستند و فقط از ذهن خلاقانه موسیقیدانان منشاء گرفته است را بدست می آوردید؟ خب، این مسئله، یک رویای دست نیافتنی نیست، خیلی از همقطاران شما چنین آرزویی داشته اند و راه حل آنرا یافته اند؛ چطور؟ با کمک گرفتن از فناوری چاپ سه بعدی.

نواختن موسیقی و دنبال کردن آن بعنوان یک حرفه، قطعا هیجان انگیز است اما فرسودگی تجهیزات و قطعات سازتان را چطور مدیریت میکنید؟ اگر چیزی خراب شود ، باید سریع آنرا جایگزین کنید، مخصوصا وقتی برنامه ریزی کرده اید تا برای مشتری خدمات انجام دهید. چاپگرهای سه بعدی رومیزی امروزه مثل یک لپ تاپ، کالایی عادی و کار راه انداز محسوب میشوند. با ۳D Printer میتوانید سریعا یک قطعه کوچک پلاستیکی از ساز یا تجهیزات تان که  شکسته را بسازید. مزیت دیگر ۳D Printer این است که در اینترنت  بخاطر تعامل خوب انجمنهای اپن سورس طراحی سه بعدی و موسیقیدانان، صدها ایده خلاقانه بعنوان گجت های تکمیل کننده ساز، بصورت فایل سه بعدی رایگان برای همگان به اشتراک گذاشته شده است.

بنابراین ، ما در این مقاله، لیستی از گجتهای کاربردی مختص آهنگسازان را ارائه کرده ایم. ابتدا آنها را معرفی میکنیم و بعد در بخش انتهایی مقاله، میتوانید به لینک دانلود رایگان فایل سه بعدی این ابزارها دسترسی داشته باشید.

image 1
  1. کاپو گیتار : Springless guitar capo

این گجت چیست؟ کاپو یا سجیلا، برای گیتاریستها یک ابزار حیاتی است و جهت کوک کردن و تنظیم تارهای گیتار بکار میرود. با دانلود فایل سه بعدی این کاپو میتوانید آنرا با پرینتر سه بعدی بسازید.

  • پایه نگهدارنده میکرفون یا دوربین : Mic Stand Adapter

این گجت چیست؟ یک پایه چرخان برای اتصال دستگاه ضبط یا مشابه آن. در این مورد از طرح محبوب Zoom H4N که به طور گسترده استفاده می شود ، روی پایه میکروفون استاندارد استفاده می شود. این گجت پس از پرینت سه بعدی با ترموپلاستیک، به پیچ و مهره نیاز دارد تا به شما امکان می دهد زاویه را تنظیم کنید.

  • نظم دهنده سیم و کابل : Cable Winder

این گجت چیست؟ یک رول نظم دهنده برای هدفون های داخل گوش ، کابل های شارژ ، کابل های USB ، کابل های کوچک سینک و غیره. در اندازه های مختلف قابل چاپ سه بعدی است.

  • سبیل فانتری: The Mouthpiece Mustache

این گجت چیست؟ یک سبیل برای نواختن ترومپت یا سازهای مشابه دمیدنی. این سبیل، شما را شبیه یک جنتلمن می کند و باعث تفریح و هیجان طرفداران شما میشود.

image 2
  • دهانه یدکی شیپور : Spare Trumpet Mouthpiece

این گجت چیست؟ قطعه ای که در شیپور کاربرد دارد و با پرینتر سه بعدی میتوانید بدل پلاستیکی آنرا بسازید، گرچه کیفیت اصل فلزی را ندارد ولی در مواقع اضطراری بکارتان خواهد آمد.

  • درپوش دکمه ی تجهیزات صوتی تصویری : Volume and Tone Knobs

از شکلش پیداست که به چه کاری می آید. این قطعات در بازار سخت پیدا میشوند درحالیکه با چاپگر سه بعدی میتوانید خودتان این قطعات را در هر جایی و زمانی بسازید.

  • Singlecoil Pickup Cap

در عکس مقاله که به این گجت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که قطعه ای ضروری و پرمصرف برای گیتار الکتریک محسوب میشود. این مدل برای Ibanez GRG170 ساخته شده است ، اما مدلهای دیگر تقریباً اندازه های مشابهی دارند و باید سازگاری آنرا با سازتان تست کنید.

  • هولدر دیواری نگهدارنده گیتار : Guitar Wall Holder

برای استودیوی شما عالی است. یک گجت خوشکل برای زدن گیتارتان به دیوار.

لیست دانلود فایل سه بعدی گجت سازهای موسیقی

در انتها، لینک دانلود رایگان مدل سه بعدی ابزارهای فوق را می آوریم تا بتوانید آنرا با چاپگر سه بعدی خودتان بسازید (فراموش نکنید تمامی وبسایتهای حاوی مدلهای فوق، فقط با فیلترشکن یا VPN قابل دستیابی هستند). اگر چاپگر سه بعدی ندارید ، دلسرد نشوید، همه ابزارهای فوق را میتوانید به یک سرویس دهنده چاپ سه بعدی سفارش دهید ( ۳DPE.ir ) تا آنرا برایتان بسازد و به آدرس شما پست کند.

  1. thingiverse.com/thing:481198
  2. thingiverse.com/thing:335900
  3. thingiverse.com/thing:570074
  4. thingiverse.com/thing:245133
  5. thingiverse.com/thing:291388
  6. myminifactory.com/object/basic-volumn-and-tone-knobs-1934
  7. thingiverse.com/thing:157474
  8. thingiverse.com/thing:481198

خب، امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنتیگ مطرح کنید.