در صنعت ضبط، میکروفون یکی از لوازم ضروری برای تهیه صدا و برنامه‌ موردنظر است. از این رو تهیه‌کنندگان در عرصه‌های مختلف خبری، گویندگی و ضبط برنامه‌های مرتبط نیاز به آشنایی با ویژگی‌های انواع میکروفون‌ها را دارند. از این رو اگر شما هم در عرصه گویندگی فعالیت دارید و یا از عوامل تهیه کننده در برنامه‌های مختلف رسانه‌ای هستید، پیشنهاد ما این است که قبل از تهیه میکروفون موردنظر، با ویژگی‌های میکروفون‌های گویندگی آشنا شوید تا بتوانید خریدی مناسب داشته باشید. در این نوشته به برخی از این ویژگی‌های مهم اشاره شده است.

انواع میکروفون‌های گویندگی

به طور کلی انواع مختلفی از میکروفون‌ها وجود دارد. انواع کلی میکروفون‌ها شامل میکروفون‌های حرفه‌ای و میکروفون‌های ساده است. میکروفون‌های حرفه‌ای برای انواع فعالیت‌ها و مشاغل حرفه‌ای به کار می‌رود. بر این اساس میکروفون‌های گویندگی را می‌توان در زمره میکروفون‌های حرفه‌ای دانست. اما جالب است بدانید که میکروفون‌های گویندگی هم انواع مختلفی دارد که می‌توان از مهمترین آنها از میکروفون کندانسور، داینامیک، میکروفون‌های USB و میکروفون‌های بی‌سیم نام برد. میکروفون کندانسور معمولاً برای دریافت صدای دقیق در محیط استودیو که در آن نیاز به کنترل صدا است، کاربرد دارد.

دلیل استفاده از میکروفن کندانسور برای کارهای گویندگی و نیز استودیو این است که این نوع میکروفون‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به جای صداهای بلند و ساینده، صداهایی ظریف را ضبط و پخش می‌کنند. این ویژگی به آنها امکان می‌دهد سیگنال صوتی واضح‌تر و شفاف‌تری را ضبط کرده و صدایی طبیعی و گرم را تولید کنند. بنابراین اگر به دنبال ضبط صدا با کیفیت بالا هستید مطمئن باشید که این نوع میکروفون وضوح زیادی را تولید می‌کند.

برخلاف میکروفون کندانسور، میکروفون داینامیک اغلب در محیط یا برنامه‌های زنده استفاده می‌شود که میزان صدا در آن بلند و یا زیاد است. همچنین این گزینه برای ضبط و پخش صداهایی است که نیاز به نمایش جزئیات و وضوح دقیق دارند. وقتی از آنها به درستی استفاده شود تطبیق‌پذیری زیادی را بروز می‌دهند و نتایج با کیفیت بالا را بدون تلاش زیاد ارائه می‌دهند. علاوه براین میکروفون‌های داینامیک قابلیت جابه‌جایی راحت را دارند و از این رو می‌توان در بسیاری از جاها از آن استفاده کرد.

میکروفون‌های USB: میکروفون‌های USB نسل جدیدی از میکروفون هستند که نوع استودیویی آن قابلیت ضبط و پخش صدا با کیفیت بالا را دارد و مستقیماً قابل نصب بر روی کامپیوتر بوده و امکان ضبط و انتقال صدا به کامپیوتر را بسیار راحت کرده است. این نوع میکروفون هم برای کسانی که نیاز دارند در حین کار در حرکت و یا جابه جایی داشته باشند، بسیار مناسب است. در این رده می‌توان از میکروفون‌های بی‌سیم نیز نام برد که گرچه رابط آنها USB نیست، اما بدون سیم قادر و اغلب از طریق چون بلوتوث و… قادر به اتصال، ضبط و پخش صدا است.

توجه به دیافراگم‌های میکروفون

دیافراگم یکی از عناصر اصلی میکرفون است و نقش مهمی در تولید صدای نهایی دارد. انواع مختلفی از دیافراگم‌ها وجود دارد که می‌توان آنها را در سه نوع کلی داینامیک، روبان و کندانسور قرار داد. درواقع نوع دیافراگم، مشخص کننده نوع میکروفون نیز است و همین نکته به خوبی بیانگر اهمیت دیافراگم است. از طرفی دیافراگم‌ها از نظر اندازه نیز دو نوع متفاوت دارند. دیافراگم‌های بزرگ و دیافراگم‌های کوچک. دیافراگم‌های بزرگ معمولاً برای قادر به ضبط بیشتر و ارائه نویز باکیفیت‌تر است. به طور کلی میکروفون‌هایی که دارای دیافراگم بزرگ هستند، غالباً برای صداهای سطح پایین نیز بسیار کابردی هستند، زیرا جلوه وسیع‌تری ایجاد می‌کنند و واقعاً فضای مخلوط را پر می‌کند و فضای صوتی را ترکیب می‌کند. بنابراین برای کسانی که به دنبال کارهای حرفه‌ای هستند، مناسب‌تر است. در مقابل دیافراگم‌های کوچک در طرح‌های بلند و نازک ارائه می‌شوند و به دلیل ساختار کوچک خود، میکروفون مدادی هم نامیده می‌شوند.

در بیشتر موارد میکروفون‌های گویندگی که دارای دیافراگم کوچک هستند، به شکل دستی بوده و  اغلب برای ضبط در موقعیت رومیزی یا در موقعیت نصب شده در استودیو استفاده می‌شوند. علاوه بر این، میکرفون‌هایی که دارای دیافراگم کوچک هستند برای ضبط صدای گذرا و سایر صداهایی که دارای کیفیت عالی هستند مناسب است. بدین معنا که ضبط صداهایی که کیفیت بالایی ندارند، ممکن است با این نوع دیافراگم‌ها چندان مناسب نباشد.

image 3

انواع میکروفون‌های گویندگی از نظر ظاهر و شکل

انواع مختلفی از میکروفون‌ها با ظاهر متفاوت نیز وجود دارد. برخی از میکروفون‌ها، رومیزی هستند، برخی دارای پایه هستند، برخی از نظر ظاهری بسیار کوچک هستند و برخی نیز اندازه بزرگتری دارند. برخی از میکروفون‌ها از نظر ظاهر دارای چندین سیم رابط هستند، برخی هم در مدل USB و بی‌سیم، شکل جمع و جورتری دارند. همچنین جنس میکروفون‌ها نیز ممکن است از انواع مختلفی همچون استیل مرغوب و خالص و یا جنس‌هایی با کیفیت پایین‌تر باشد. طبعاً هر چه جنس کار ضعیف‌تر باشد، مقاومت آن نیز پایین‌تر است.

قیمت میکروفون‌ها

بدون شک قیمت یک میکروفون را جنس و ساختار فنی آن مشخص می‌کند. هر چه جنس یک میکروفون مقاوم‌تر و ساختار فنی آن بهتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. در میان انواع میکروفون‌های گویندگی یا استودیو نمی‌توان با قاطعیت گفت که نوع خاصی از آن گران‌تر از بقیه مدل‌ها است. به عبارتی در هر مدل از میکرفون‌هایی که به آنها اشاره شد، بسته به ویژگی و کارکردهای آن می‌توان قیمت‌های متفاوتی را دید. این قیمت‌ها را می‌توان در رده‌های مختلف پایین، متوسط و بسیار گران تقسیم‌بندی کرد. با این توضیحات می‌توان گفت برای افرادی که به دنبال خرید یک میکروفون در زمینه گویندگی هستند، بودجه آنها، نوع استفاده از میکروفون اعم از استفاده حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای و عملکرد میکرفون بسیار مهم و تعیین کننده است. با این حال اگر شما جز افرادی هستید که مجبور به تهیه یک میکروفون حرفه‌ای بوده و بودجه لازم را ندارید، باید گفت بهتر است مأیوس نشوید و به خرید اجباری میکروفون‌های سطح پایین تن ندهید، زیرا امروزه اعتبارات زیادی به صورت وام برای خرید انواع کالاها اختصاص یافته است که با دریافت آن می‌توانید اقدام به خرید قسطی میکرفون نمایید. همچنین فروشندگان زیادی نیز با فروش قسطی کالای دیجیتال، تسهیلات لازم برای خریدی آسان را فراهم کرده‌اند.