عکاسی هوایی راهی عالی برای نشان دادن دیدگاه های روزمره تان به دنیا و ارائه یک چشم انداز کاملاً جدید به چیزی است که بسیاری از افراد ممکن است یک بار در طول زندگی شان از کنار آن عبور کنند. عکاسی هوایی برای افراد ماجراجو و کسانی که به ارتفاع علاقه دارند بسیار جذاب خواهد بود و مستند سازان و عکاسان طبیعت نیز از این ژانر استقبال کرده اند. اما عکاسی با پهپاد خیلی هم ساده نیست، به همین دلیل در اینجا ما به چند نکته کلیدی برای بالا بردن و بهبود کیفیت عکاسی با پهپاد خواهیم پرداخت.

نکته اول: دیده بانی در عکاسی هوایی

همیشه در ابتدا مکان خود را جستجو کنید و مطمئن شوید که هیچ محدودیتی برای پرواز در آن منطقه وجود ندارد، مانند املاک خصوصی، فرودگاه ها، و … در نظر گرفتن این موضوع برای هر پهپادی که استفاده می کنید، صرف نظر از محدودیت وزن، صدق می کند. به هر حال بهتر است که این مورد را در ابتدا در نظر بگیرید تا در امان باشید.

در ضمن بهتر است قبل از اینکه ذهن خودتان را به یک مکان محدود کنید، از سایت هایی مثل OpenSky استفاده کنید. این سایت دارای تصاویر بصری عالی است و دارای توضیحاتی در مورد اینکه کدام مکان برای پرواز امن است و کدام مکان امن نیست به شما می دهد و باعث اطمینان خاطر شما می شود.

همچنین به شما کمک می کند تا با آن منطقه آشنایی پیدا کنید و کل باتری خودتان را هدر ندهید و به دنبال بهترین چشم انداز باشید. خلبانان دید اول شخص (FPV) می توانند این مورد را درک کنند. می توانید با بارگیری Google Maps، روشن کردن حالت ماهواره و جستجوی نقاط جالب شروع کنید. این کار عالی است زیرا می توانید حتی قبل از اینکه خانه خود را ترک کنید، به جایی که می خواهید عکس بگیرید فکر کنید.

یکی دیگر از ابزارهای عالی اینستاگرام است، به این دلیل که می توانید به پست عکاس مورد علاقه خود نگاه کنید و نقاط ایمن را پیدا و بررسی کنید. به این صورت می توانید چند نقطه مهیج که زوایای عالی دارند را برای عکاسی خود پیدا کنید.

نکته دوم: طبیعی بودن در عکاسی هوایی

تصویر هوایی از ساحل و قایق خا

به دنبال الگوهای جالب و رنگ های متضاد در منظره باشید. یک تکنیک خوب زمانی ایجاد می شود که بتوانید خطوط جداکننده را پیدا کنید که در آن تغییر ناگهانی در رنگ وجود دارد که به ایجاد ترکیب جالب تر برای عکاسی کمک می کند. این موارد اغلب در مکان های خاکی مانند مزارع، سواحل یا پارک ها یافت می شود.

تفاوت یک عکس پهپاد خوب و یک عکس عالی در این است که یک هنرمند چگونه بتواند از نقاط دیدنی عکس جالب بگیرد. در تصویر زیر می بیند که چگونه تغییر رنگ آب و امواج، قاب عکس را به دو نیم تقسیم می کند. این کمک می کند تا مخاطبان بتوانند در عکس بر روی موج سواران کوچکی که درست یکم فراتر از امواج شکسته پارو می زنند تمرکز کنند. همچنین بهتر است که به یاد داشته باشید که در هنگام پرواز پهپاد خود بر فراز فاصله را با مردم حفظ کنید.

در عکس زیبای زیر می بینید که عکاس چگونه جاده را دقیقاً روی خط سوم قرار داده است. با دقت بیشتر در این عکس می بینیم که عکاس چطور این چشم انداز را پیدا کرده است که در آن، یک طرف جاده بسیار بالاتر از طرف دیگر است و باعث می شود خورشید به شدت به یک طرف جنگل بتابد.

نکته سوم: زمان بندی عکاسی هوایی

تصویر هوایی ساحل و موج عقب کشیده شده

ثانیه ها در عکاسی مهم هستند. در عکس بالا عکاس با انتظار کشیدن برای عقب نشینی امواج به داخل دریا، خطوط جدا کننده بیشتری ایجاده کرده است و باعث شده است که شن های عمیق نارنجی رنگ که معمولاً در زیر امواج ساحل پنهان هستند، دیده شود. باید این مورد را در نظر بگیرید که اولین شات شما بهترین عکس شما نخواهد بود، بنابراین هرگز از تلاش دست برندارید.

نکته مهم دیگری که باید در عکاسی خود در نظر بگیرید این است که باید به نحوه زمان بندی عکس خود فکر کنید و این مورد را در نظر بگیرید که نور خورشید در کجا قرار خواهد گرفت. همانطور که در عکس زیر می بینید این عکس در زمانی که خورشید در حال غروب است گرفته شده است. شما نیز می توانید با در نظر گرفتن موقعیت مکانی خود برای عکاسی، از زمان غروب خورشید با جستجو کردن در گوگل آگاه شوید و سپس منتظر ساعت طلایی باشید تا  بتوانید یک عکس زیبا خلق کنید.

right camera

نکته چهارم: از تنظیمات مناسب دوربین خود استفاده کنید

علی رغم بحث های مختلفی که در ارتباط با نوع تنظیمات عکاسی وجود دارد، توصیه می شود که با فرمت RAW عکاسی کنید، مخصوصاً زمانی که قصد عکاسی با پهپاد را دارید. زمانی که عکس های خود را با فرمت RAW می گیرید می توانید رنگ های بیشتری به نمایش بگذارید و مشکلات نوردهی را برطرف کنید. اگر در یک روز آفتابی که در آن هایلات ها شدید هستند با فرمت RAW عکاسی کنید برایتان فوق العاده مفید خواهد بود.

سعی کنید با کمترین ISO ممکن عکس بگیرید بدون اینکه نور تصویر را از بین ببرید. بسته به نوع پهپاد شما، اغلب آنها دارای سنسورهای کوچک (۲٫۳/۱ تا ۱ اینچ) هستند، به این معنی که افزایش ISO می تواند سرعت نویز غیر ضروری را به تصویر شما اضافه کند.

اکثر پهپادهای مخصوص عکاسی اجازه عکاسی با فرمت RAW را به شما خواهند داد. اگر ماژوار باشد هم می توانید دوربین خود را روی آن سوار کنید، فقط می توانید به این مورد دقت کنید که دوربینی که بر روی پهپاد قرار می دهید قابلیت عکاسی با فرمت خام را هم داشته باشد تا دست شما در ویرایش ادیت باز باشد.

سرعت شاتر خود را بیشتر از ۱۰۰/۱ نگه ندارید مگر اینکه در یک محیط بادی کم عمق باشید یا از چیزی که حرکت نمی کند عکس می گیرید. ممکن است فکر کنید پهپاد شما در هوا تکان نمی خورد، اما مطمئناً در حال مبارزه برای حفظ سطح است. البته این مورد را هم باید در نظر گرفت که در زمان لرزش پهپاد یا تغییرات جزئی در باد باعث تاری ناخواسته می شود که رفع آن سخت است که این مورد در مکان هایی با الگوهای زیاد یا خطوط مستقیم بیشتر قابل توجه است.

کلام آخر

 پس از رعایت این نکاتی که گفته شده و استفاده از آنها می بینید که در عکاسی خود چه پیشرفتی خواهید داشت حتی اگر این پیشرفت کوچک باشد باز هم برایتان مفید خواهد بود. با استفاده از تکنیک های عکاسی با پهپاد می توانید عکس های خیرکننده و خلاقانه ای بگیرید و با دیدن آن لذت ببرید. با رعایت تمام نکاتی که در این مقاله گفته شد می توانید باعث افزایش سطح ارتقا عکاسی خود شوید.