حتماً تابه‌حال عبارت قاتل اتریوم را شنیده‌اید. آیا می‌دانید شبکه‌هایی وجود دارند که هدف اصلی آن‌ها تصاحب جایگاه اتریوم است؟ هنوز هم اتریوم پس از بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است اما رقبای سرسختی دارد که به آن‌ها «قاتل اتریوم» گفته می‌شود. بسیاری از مردم بر این باورند که کاردانو شانس این را دارد که جایگاه اتریوم را بگیرد. ارز دیجیتال کاردانو که نام آن را کمتر از اتریوم شنیده‌ایم، در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک بلاک‌چین غیرمتمرکز و منبع‌باز راه‌اندازی شد. در حقیقت، کاردانو یک پروژه درحال‌توسعه است، اما بسیاری آن را قاتل اتریوم می‌دانند. خرید کاردانو (تبدیل) می‌تواند تصمیمی حرفه‌ای برای ما باشد. مقایسه کاردانو و اتریوم به بحث داغ در محافل ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌است، در این مطلب این دو ارز دیجیتال را در چند موضوع کلی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهیم.

اتریوم چیست و چه اهدافی را سر دارد؟

برای اینکه بتوانیم در مقایسه اتریوم و کاردانو آگاهانه عمل کنیم، بهتر است با مفاهیم هرکدام از این شبکه‌ها آشنا شویم.

شبکه بلاک‌چین اتریوم (Ethereum) در سال ۲۰۱۵ و توسط جوانی به نام «ویتالیک بوترین» راه‌اندازی شده‌است. توکن بومی این شبکه با نام اتر شناخته می‌شود و عنوان ملکه ارزهای دیجیتال را دارد. برخی از کارشناسان دنیای کریپتوکارنسی ارز اتر را بزرگ‌ترین رقیب بیت‌کوین می‌دانند و آینده خوبی را برای آن متصور هستند. پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که ممکن است تا پایان امسال ارزش هر واحد اتریوم به ۶٫۵۰۰ دلار برسد.

اتریوم یک شبکه بلاک‌چین عمومی و غیرمتمرکز است و به‌صورت منبع‌باز است. قراردادهای هوشمند نیز اولین‌بار توسط اتریوم به دنیای کریپتوکارنسی معرفی شده‌اند. این ارز بسیار کاربردی و مفید است و بسیاری از کاربران و معامله‌گران، ولت دیجیتالی خود را بر مبنای شبکه بلاک‌چین اتریوم انتخاب می‌کنند و با اتر کارمزد تراکنش را می‌پردازند. غیرمتمرکز بودن اتریوم مهم‌ترین مزیتی است که موجب شهرت و اعتبار این رمزارز شده‌است. تمام این ویژگی‌ها مثبت که در اتریوم قرار دارد برای کاردانو نیز برنامه‌ریزی شده‌است. واضح است که کاردانو آمده است تا قاتل اتریوم شود.

معرفی کاردانو؛ رقیب یا قاتل اتریوم

image 1

پروژه کاردانو (Cardano) 2 سال پس از راه‌اندازی اتریوم یعنی سال ۲۰۱۷ به دنیای کریپتوکارنسی پا گذاشت. توکن بومی کاردانو با نام آدا (ADA) شناخته می‌شود. مقایسه این دو ارز دیجیتال از لحاظ ساختار و عملکرد نشان می‌دهد که کاردانو شبیه سار اتریوم است. شبکه اتریوم منبع‌باز است، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند و یک شبکه بلاک‌چین متمرکز است. کاردانو تصمیم گرفته است که با شبیه‌سازی ساختار اتریوم به رقیب آن تبدیل شود.

نام‌گذاری کاردانو به‌افتخار ریاضی‌دان ایتالیایی «جرلامو کاردانو» انجام شده‌است و نام ارز دیجیتال آن نیز به‌افتخار ریاضی‌دان بریتانیایی «آیدا لاولیس» نام‌گذاری شد. بسیاری از معامله‌گران و تحلیلگران آینده ارز دیجیتال کاردانو را خوب و سودآور پیش‌بینی کرده‌اند. در اواخر سال ۲۰۲۱ این امکان برای کاربران ایجاد شد که می‌توانند ارز دیجیتال آدا را از شبکه اصلی به شبکه بایننس چین منتقل کنند.

درس های مهمی که کاردانو از اتریوم یاد گرفت

در حال حاضر کاردانو از لحاظ ارزش بازار پشت سر اتریوم قرار دارد و درس‌های زیادی را از این شبکه بلا‌ک‌چین یاد گرفته است. زیر ساخت‌های این دو ارز دیجیتال نشان می‌دهد که هر عملکردی اتریوم برای بهبود ساختار خود انجام داده، کاردانو نیز مشابه آن را برای تقویت شبکه خود اعمال کرده است. در ادامه ۳ درس مهمی که کاردانو از اتریوم گرفته است را بررسی می‌کنیم.

  1. معماری‌ها تغییر می‌کنند.

شبکه بلاک‌چین کاردانو از لحاظ معماری به دولایه تقسیم می‌شود. لایه اول برای حل‌وفصل عملیات کاردانو که “CSL” نام دارد و لایه دوم  محاسبات کاردانو است و به “CCL” نامیده می‌شود. از اولین لایه برای انتقال کاردانو استفاده می‌شود و لایه دوم از عملکرد قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند تا به توسعه‌دهندگان این امکان را بدهد که بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز را به وجود آورند. لایه دوم کاردانو بسیار شبیه به ساختار شبکه اتریوم است. اتریوم تمام عملیات موردنظر خود را در یک‌لایه انجام می‌دهد و این کار را برای کاردانو کمی سخت کرده است. در مقابل کاردانو می‌تواند در لایه‌های خود تغییر ایجاد کند. چنانچه اتریوم بخواهد در ساختارش تغییری ایجاد کند، چون یک نسخه از آن وجود دارد، باید یک آپدیت کلی ارائه دهد. اما کاردانو به دلیل برخورداری از ۲ لایه مجزا می‌تواند از این تله به‌راحتی عبور کند.

  • استفاده از مکانیزم PoS

کاردانو برای تأیید تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات سهام (PoS) بهره گرفته است اما اتریوم از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. الگوریتم اثبات سهام باعث کند شدن تراکنش‌ها و معاملات می‌شود به همین دلیل اتریوم را با چالش بزرگی مواجه کرده است. حالا کاردانو از این درس مهم استفاده کرده و ابتدا از الگوریتم PoS بهره گرفته است. این مسئله نشان می‌دهد که کاردانو می‌خواهد با سرعت بیشتری از قبل از اتریوم پیشی بگیرد.

  • اعتبار بالای مقالات و پژوهش‌ها

برخلاف رویکرد سایر شبکه‌های بلاک‌چین، کاردانو یک فرآیند علمی بررسی شده را پیش از انتشار و به‌روزرسانی، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد. کاردانو تمام پروژه‌ها و مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال را با کمک دانشمندان حوزه کامپیوتر و ارزهای دیجیتال بررسی می‌کند و در صورت تأیید آنها را منتشر می‌کند.

ایرادات اصلی اتریوم که کاردانو قصد دارد حل کند

image 2

شبکه اتریوم تا به امروز توانسته خیلی قدرتمند عمل کند، اما با رشد زیر ساخت‌های آن، افزایش هزینه تراکنش‌های ناپایدار و ازدحام کاربران برای معامله، مشکلاتی به وجود آمده است. در مقابل کاردانو سعی دارد تا پروتکل‌هایی را برای رفع مشکلات اتریوم ارائه دهد. اتریوم ۳ مشکل اساسی دارد که کاردانو قصد دارد آنها را حل کند.

  1. مقیاس‌پذیری: مقیاس‌پذیری یکی از مشکلات بزرگ بلاک‌چین‌هایی است که بر اساس الگوریتم POW استوار شده‌اند. اتریوم سعی دارد تا این مشکل را برطرف کند و با راه‌اندازی اتریوم۲٫۰ این شبکه می‌تواند تا ۱۰۰ هزار تراکنش را در ثانیه انجام دهد. اما کاردانو با راه‌اندازی الگوریتم PoS در شبکه بلاک‌چین توانسته است پیشروی چشم‌گیری داشته باشد.
  2. قابلیت همکاری با دیگر شبکه‌ها: اکثر شبکه‌های بلاک‌چین مستقل هستند و تمایلی به همکاری و ایجاد ارتباط بین یکدیگر را ندارند. این مسئله مشکل بزرگی محسوب می‌شود و کاردانو قصد حل این مشکی را دارد. اتریوم در اکوسیستم توکن‌هایی که برای رعایت استاندارد ERC20 ایجاد شده‌اند، قابلیت همکاری را ایجاد کرده است، اما این اصلاً کافی نیست. از نظر تئوری کاردانو می‌تواند مانند یک بلاک‌چین زنجیره‌ای رفتار کند و شبکه‌ها را به یکدیگر متصل کند.
  3. کمک به بهبود: هر شبکه بلاک‌چین به بهبود مداوم و پایدار نیاز دارد. کاردانو تصمیم دارد این مسئله را با پرداخت مالی از خزانه خود حل کند. اما اتریوم هرگز چنین امکانی را برای توسعه‌دهندگان به وجود نیاورده است و معلوم هم نیست که کی قرار است این کار را انجام دهد.

اتریوم یا کاردانو

باتوجه‌به سهم اتریوم از بازار ارز دیجیتال، سایر بلاک‌چین‌ها مانند کاردانو در تلاش هستند تا توجه کاربران را به خود جلب کنند. آنها می‌خواهند به‌عنوان قاتل اتریوم عمل کنند و با این ارز رقابت کنند. اتریوم و کاردانو هر دو از شبکه‌های بلاک‌چین غیرمتمرکز محسوب می‌شوند که قراردادهای هوشمند و پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز را هم در کارنامه‌های خود دارند. در این مقاله به بررسی و مقایسه عملکرد این دو ارز پرداختیم. همان‌طور که بررسی کردیم کاردانو یک رقیب سرسخت برای اتریوم است و قصد دارد  از این ارز پیشی بگیرد. البته ناگفته نماند که کاردانو هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است و خیلی راه برای طی‌کردن دارد. به نظر شما کدام اکوسیستم پیروز این رقابت خواهد شد؟