بسیاری از افراد می پندارند که توماس ادیسون مخترع دستگاه فونوگراف یا همان آوانگار که ضبط صوت می باشد بوده است، حال آنکه لئون اسکوت مارتین‌ ویل فرانسوی اولین دستگاه ضبط صوت را در سال ۱۸۶۰ میلادی ساخته و در آوریل همان سال قطعه ای از آهنگ ملی و معروف فرانسه به نام “توسط مهتاب” را ضبط کرده است. این صدا پس از کشف بررسی شده و به احتمال زیاد صدای سازنده دستگاه می باشد. محققان لابراتوار برکلی کالیفرنیا با روش‌های دیجیتال موفق به بازیابی صدای ضبط شده «ادیسون» به عنوان قدیمی ترین صدای ضبط شده در آمریکا شده بودند؛ اما بتازگی محققان کشف کرده‌اند که قدیمی‌ترین صدای جهان متعلق به دو دهه قبل از آن است. در ادامه با ساند اسنپ همراه باشید.

محققان لابراتوار ملی لارنس برکلی در طرح مشترک با کتابخانه کنگره، از فناوری اسکن نوری برای تکرار عمل قلم فونوگراف استفاده کرده و با خواندن شیارهای موجود در ورق قلع، یک تصویر سه بعدی طراحی کردند؛ سپس این تصویر سه بعدی با یک برنامه خاص رایانه ای مورد آنالیز دقیق قرار گرفته و صدای اصلی ضبط شده بصورت دیجیتال بازیابی شد. به گفته محققان،‌اگرچه «ادیسون» بعنوان مخترع نخستین دستگاه ضبط و پخش صوت شناخته می‌شود، اما صدای وی قدیمی‌ترین صدای ضبط شده جهان محسوب نمی‌شود.

اولین صدای ضبط شده در جهان

لئون اسکوت مارتین‌ ویل

البته این صدا به علت ابتدایی بودن دستگاه ضبط نا مفهوم است،اما اولین صدای ضبط شده دنیا با کیفیتی بهتر در سال ۱۸۷۷  توسط دستگاه فونوگراف ادیسون تهیه شده است.

توماس ادیسون

از اینکه با ساند اسنپ همراه بودید ممنونیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان