امروز یکی از کاربردهای مهم طراحی مدار الکترونیکی، در سیستم های صوتی است. نوجوانان و جوانان علاقه بسیار زیادی به سیستم‌ های صوتی و پخش موسیقی دارند که در بسیاری از موارد باعث شده تا کنجکاوی آنها نسبت به ساختار این سیستم‌ ها برانگیخته شود. از سوی دیگر افراد فعال در عرصه الکترونیک اهمیت استفاده از کیت الکترونیک در سیستم صوتی را به خوبی درک کرده‌ اند. سیستم‌ های صوتی قدیمی از کیت الکترونیک ابتدایی استفاده می‌ کردند و با پیشرفت این علم شاهد پیشرفت در تولید سیستم‌ های صوتی هستیم. مشاوران و متخصصین digighate در ادامه این خبر اطلاعات جذابی در خصوص تکنولوژی مدارهای الکترونیکی در سیستم‌ های صوتی را به اشتراک خواهند گذاشت.

آشنایی کلی با سیستم‌های صوتی

برای درک بهتر اهمیت طراحی مدار الکترونیکی در سیستم‌ های صوتی بهتر است بیشتر با مفاهیم پایه در خصوص این سیستم‌ ها آشنا شویم. صوت یا صدا در اثر جنبش مولکول‌ های هوا ایجاد شده و به این صورت به گوش ما می‌ رسد.

 معمولاً فرکانس‌ های صوت به صورت سینوسی هستند و به همین شکل نیز در هوا جابجا می‌ شوند تا به شنونده برسند. از آنجایی که گوش ما صرفاً در محدوده فرکانسی خاصی فعالیت می‌ کند. کیت الکترونیک مورد استفاده برای یک سیستم صوتی باید به شکلی باشد که توانایی تولید فرکانس در محدوده شنوایی ما را داشته باشد. محدوده شنوایی ما بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز است و هر گونه صوت که خارج از این محدوده باشد برای ما غیر قابل شنیدن خواهد بود.

عملکرد کیت الکترونیک در سیستم‌ های صوتی

طراحی مدار الکترونیکی در سیستم‌ های صوتی باید به گونه‌ ای باشد که سیگنال خروجی را بتوانیم به شکل سینوسی، پخش کنیم.  سیگنال‌ های متناوب که توسط بردهای الکترونیکی تولید شده‌ اند، نوساناتی به شکل سینوسی ایجاد می‌ کنند که از طریق بلندگو‌ها به هوا و در نهایت به گوش انسان منتقل خواهد شد.

بخش بلندگو که وظیفه پخش صوت را برعهده دارد، از پرده دیافراگم، آهنربای دائم و سیم پیچ در کنار آهن ربا تشکیل شده است. میدان مغناطیسی موجود در سیم پیچ زمانی که جریان از آن عبور می‌ کند و در تقابل با میدان مغناطیسی آهنربای دائمی قرار می‌ گیرد، باعث ایجاد ارتعاش در پرده دیافراگم خواهد شد. وظیفه پرده دیافراگم به لرزه درآوردن مولکول های هوا و ایجاد صوت است. یکی از قطعات الکترونیکی استفاده شده ولوم است که به ما اجازه می‌ دهد تا دامنه ولتاژ موج متناوب تولید شده را تغییر دهیم و به این صورت روی خروجی صدا کنترل داشته باشیم.

pishraft system sowti

پیشرفت‌ های سیستم‌ های صوتی با کیت الکترونیک

زمانی که سراغ سیستم‌ های پخش قدیمی برویم که در آنها از صفحات گرامافون یا نوارهای مغناطیسی استفاده شده است، خواهیم دید که کیفیت آنها نسبت به سیستم های پخش امروزی پایین‌ تر است. یکی از مزایایی که طراحی مدار الکترونیکی در اختیار سیستم‌ های صوتی قرار می‌ دهد، امکان پخش صدا با تفکیک اجزای مختلف است. به عنوان مثال یک بلندگوی حرفه‌ ای امروزی دارای قسمتی مجزا برای پخش صوت، یک قسمت برای پخش بیس و بخش دیگر برای صداهای زیر است. علاوه بر این امکان پخش صدا از کانال‌ های متفاوت برای ما فراهم خواهد شد و این تجربه لذت بخش‌ تری زمان گوش دادن به موسیقی در اختیار ما خواهد گذاشت. 

کنترل دقیق سیستم‌های صوتی با کیت الکترونیک

یکی از مزایایی که در سیستم های صوتی مدرن در اختیار ما قرار می گیرد، امکان کنترل دقیق پارامترهای مختلف مربوط به پخش صدا است. مجزا بودن قسمت‌ های مختلف پخش صوت به ما اجازه می‌ دهد تا به عنوان مثال بتوانیم بیس یا صداهای زیر یک فایل صوتی را کم یا زیاد کنیم. همین موضوع بی‌ شک به ما امکان اجرای تنظیمات شخصی سازی شده در زمان گوش دادن به موسیقی را خواهد داد.

از سوی دیگر وجود تنظیمات برای سبک‌ های مختلف موسیقی یکی دیگر از امکاناتی است که طراحی مدار الکترونیکی برای سیستم‌ های صوتی در اختیارمان می‌ گذارد. وجود تنظیمات پیش فرض برای موسیقی‌ های کلاسیک، راک، پاپ و… قطعاً در زمان گوش دادن به فایل‌ های صوتی گوناگون؛ کیفیت و کارایی بیشتری را به ما عرضه خواهد کرد.

امکان ذخیره سازی صوت در فرمت‌ های گوناگون

تغییر فرمت فایل های موسیقی صوتی، ارتباط مستقیم با پیشرفت طراحی مدار الکترونیکی دارد. امروز ما برای فایل‌ های صوتی خود فرمت‌ های مختلفی داریم که به عنوان مثال mp3 و wav از محبوب ترین آنها هستند.

وجود این فرمت‌ های گوناگون به ما اجازه ذخیره سازی موزیک در حجم‌ های کم یا زیاد را می‌ دهد. همین باعث می‌ شود تا بدون نیاز به داشتن فضای فیزیکی زیاد و فقط روی حافظه گوشی یا هارد سیستم‌ های شخصی خود، حجم بسیار بالایی از فایل های صوتی با کیفیت را نگهداری کنیم. هر کدام از این فرمت‌ ها می‌ توانند ویژگی‌ های خاصی را در اختیار ما قرار بدهند و تنوع بالای آنها برای افراد با سطوح نیاز مختلف قطعاً کارایی فراوانی خواهد داشت.

کارایی کیت الکترونیک در سیستم‌ های ضبط صوت

امروزه سیستم‌ های مختلفی برای ضبط صدا مورد استفاده قرار می‌ گیرند که می‌ توان آنها را به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم بندی کرد. طراحی مدار الکترونیکی خاص برای سیستم ضبط صدا، این اجازه را به ما می‌ دهد که تا با کیفیتی بالا فایل‌ های صوتی خود را ضبط کنیم. از سوی دیگر امکان تفکیک صدا در زمان ضبط باعث می‌ شود روند ویرایش و تنظیم صدا، برای افراد فعال در این عرصه بسیار ساده شود.

کیت الکترونیکی امروزه در حجم‌ ها و کیفیت‌ های گوناگونی تولید می‌ شوند که افراد با سطوح نیاز مختلف می‌ توانند سراغ آنها بروند. سیستم‌ های ضبط صدای جیبی یا رکوردر برای خبرنگاران، سیستم‌ های ضبط صدا پیشرفته در استودیو‌ها و میکروفن‌ هایی که در مراسم‌ های گوناگون استفاده می‌ شوند؛ تنها بخشی از محصولات مرتبط با سیستم‌ های صوتی و ضبط صدا هستند که پیشرفت خود را مدیون علم الکترونیک می‌ باشند.

آینده تکنولوژی مدارهای الکترونیکی در سیستم‌ های صوتی

پیشنهاد متخصصین دیجیتال برای درک بهتر پیشرفت‌ های حاصل شده به لطف تکنولوژی در سیستم‌ های صوتی، مقایسه اولین سیستم‌ های پخش با مدرن‌ ترین و نمونه‌ های امروزی آن است. اولین هدفون ساخته شده توسط بشر حدود ۲ کیلوگرم وزن داشت و چنین چیزی قطعاً فقط جنبه تحقیقاتی داشته و هیچ کاربردی در زندگی روزمره افراد نمی‌ توانست داشته باشد. اما امروزه می‌ بینیم که با داشتن ایرپاد (که وزن آنها نهایتاً کمتر از ۵ گرم است) به راحتی می‌ توانیم به فایل‌ های صوتی یا موسیقی مورد علاقه خود گوش فرا دهیم.

 از سوی دیگر امکان تولید صدا با نرم افزارهای کامپیوتری گوناگون نیز تا حد زیادی مدیون دنیای طراحی مدار الکترونیک است. سبک‌ های گوناگون موسیقی که با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتر‌ها تولید می‌ شوند، به هنرمندان مستقل در سراسر جهان اجازه می‌ دهد تا در خانه خود امکان ساخت موسیقی یا تولید فایل‌ های صوتی مانند پادکست را داشته باشند.

متخصصین سایت دیجی قطعه بر این باور هستند که در دهه‌ های اخیر پیشرفت‌ های دنیای طراحی مدار الکترونیک و کیت الکترونیک سیستم‌ های صوتی را دچار تحولات عظیمی نموده است. امروزه درست کردن یک سیستم صوتی اختصاصی برای خودرو می‌ تواند برای جوانان یکی از تفریحات بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد. آنها می‌ توانند با استفاده از تجهیزات محدود، سیستم صوتی مورد علاقه خود را بسازند و یا کیفیت صدای آن را ارتقا دهند. وجود سایت هایی مانند digighate در این میان به علاقه‌ مندان اجازه خواهد داد که تجهیزات و قطعات الکترونیکی خاص برای طراحی مدار الکترونیک مورد استفاده در سیستم‌ های صوتی را خریداری کرده و از آنها استفاده کنند.