احتمالا برای شماهم پیش آمده است که بر روی فیلمی که از رودخانه گرفته اید، صدای آب و آواز پرندگان قرار دهید و یا به وسیله ی جلوه های اینستاگرام عکستان را از رنگی به سیاه و سفید تغییر داده باشید، در همه این موارد شما در حال استفاده از افکت های صوتی و تصویری بوده اید.

افکت ها در واقع به جلوه های صوتی یا تصویری گفته می شود که برای هدف مشخصی تغییراتی را در فایل صوتی، تصویری و یا ویدیویی به وجود می آورند.

نرم افزارهای بسیار زیادی وجود دارد که شما به وسیله آن ها می توانید به خوبی افکت های دلخواهتان را بر روی فایل های مورد نظرتان قرار دهید. از میان برنامه هایی که نقش بسزایی در ایجاد افکت بر روی تصاویر و ویدیو ها داشته اند، میتوانیم به فتوشاپ، افترافکت و پریمیر اشاره کنیم. در حال حاضر این برنامه ها پرطرفدارترین برنامه های موجود هستند که کاربری آن ها نیز با کمی دقت و حوصله آسان می شود.

افکت به چه معناست؟

کلمه افکت یک واژه انگلیسی است که به شکل Effect نوشته می شود و معادل فارسی آن جلوه است، در واقع می توان گفت با توجه به کاربردی که افکت ها دارند، جلوه می تواند انتخاب خوبی به عنوان معادل فارسی باشد.

image 1

معمولا قشر عادی جامعه کمتر از افکت های صوتی و ویدیویی استفاده می کنند، اما استفاده از افکت های تصویری در میان همگان بسیار شایع است، به طوریکه حتی برای بارگزاری تصاویر بر روی سایت هایی مانند لحظه آخر دات کام برای زیبایی و جذابیت بصری سایت از افکت هایی استفاده شده است که سبب جذب بیشتر مخاطب می شود.

افکت صوتی چیست؟

در گذشته هنگامی که قرار بود در صحنه ای از فیلم، صدای اسب بیاید، یا باید اسبی را در محل حاضر می کردند، تا همان لحظه مورد نظر شیهه بکشد، یا باید یک مقلد صدا را وارد میدان می کردند و یا از قبل صدای اسبی را ضبط کرده و به فیلم اضافه می کردند، اما امروزه این چنین نیست و به راحتی با ساخت افکت های صوتی می توان بسیاری از صداهایی که قابلیت ایجاد در آن لحظه را ندارند ایجاد کرد و فیلم یا فایل صوتی بسیار جذابی را ارائه کرد، از این رو دستیابی به تکنولوژی افکت ها گام بسیار بزرگی در عرصه ساخت موزیک، فیلم و عکس های مختلف بوده است.

image 2

افکت ویدیویی چیست؟

همه ما فیلم هایی از قبیل بتمن، مرد عنکبوتی، سریع و خشن و… را دیده ایم و از هیجان موجود در آن ها به وجد آمده ایم، گاهی ممکن است از نجات یک شخص در lahzeakhar به همان اندازه شگفت زده شویم که شاید اگر خودمان در آن موقعیت قرار داشتیم همانقدر شاد می شدیم، اما این اتفاقات چگونه رخ می دهند؟ آیا واقعا از دست های مرد عنکبوتی تار خارج شده و به بزرگ ترین برج شهر متصل می شود؟ مسلما خیر.

اغلب فیلم های جذابی که ساخته می شوند، به وسیله ی افکت های ویدیویی بسیاری ادیت شده اند و تصویری که ما می بینیم از واقعیت هایی که اتفاق افتاده است، بسیار فاصله دارد و همه این اتفاقات به لطف وجود تکنولوژی افکت های ویدیویی رخ داده است.