دوربین های گوشی های هوشمند هر سال بهتر می شوند و این باعث شده است که عکاسی و ثبت خاطرات بدون حمل دوربین بزرگ آسان و راحت تر شود. اما یک مورد وجود دارد که دوربین های گوشی های هوشمند نمی توانند کیفیتی را که یک دوربین DSLR واقعی دارد را تولید کنند. ما در این مقاله ۱۰ نکته برای استفاده مناسب از دوربین های گوشی هوشمند و عکاسی حرفه ای با گوشی های هوشمند را به شما ارائه می دهیم.

۱ – لنز گوشی خود را تمیز کنید

هنگام عکس گرفتن بهتر است که همیشه چک کنید که دوربین گوشی شما بر روی سوژه مناسب فوکوس شفافی دارد یا خیر. اگر چه فوکوس خودکار هم قابل اعتماد است، اما بهتر است که عادت کنید قبل از گرفتن عکس به صورت دستی بر روی سوژه کلیک کنید. اکثر تلفن ها فقط با ضربه زدن روی صفحه نمایش گوشی، بر روی سوژه فوکوس می کنند.

۲ – فوکوس کردن

معمولاً تلفن شما در جیب یا کیف شما قرار دارد و روی سطوح مختلف قرار می گیرد. به این دلیل گرد و غبار و اثر انگشت زیادی بر روی دوربین، لنزهای گوشی شما قرار می گیرد. توصیه می کنیم برای تمیز کردن از یک پارچه مناسب استفاده کنید.

۳ – از حالت Pro استفاده کنید

اگر برنامه دوربین گوشی هوشمند شما دارای حالت Pro است، از آن استفاده کنید. اگر گوشی شما حالت پرو ندارد پیشنهاد میکنیم از نرم افزار های جانبی قابل نصب از طریق store ها (در اندروید و ios) استفاده کنید

image

همیشه از نسبت تصویر ۳:۴ یا نسبت تصویر اصلی دوربین خود استفاده کنید. چون باعث می شود که دوربین تصویر شما را برای به دست آوردن تصویر دلخواه برش ندهد.

image 1

به طور کلی، حالت Pro دارای کنترل های بیشتری است، از جمله گزینه عکسبرداری با فرمت RAW

image 2

عکاسی با فرمت RAW به شما این امکان را می دهد جزئیات بیشتری را در عکس ثبت کنید. همچنین به شما کمک می کند تا جزئیات بیشتری را در سایه ها و هایلایت ها در طول پردازش بتوانید بازگردانید.

۴ – همیشه از سنسور یا دوربین اصلی استفاده کنید

از دوربین اصلی استفاده کنید زیرا معمولاً بهترین سنسور و بالاترین تعداد مگاپیکسل را دارد. اگر مطمعن نیستید به برگه مشخصات گوشی خود مراجعه کنید تا بفهمید سنسور اصلی آن کدام است.

۵ – دوربین خود را ثابت نگه دارید

اگر می توانید از سه پایه استفاده کنید، چون ثابت بودن دوربین کمک می کند تا عکس های بهتری بگیرید و تاری حرکت را به حداقل می رساند و تصویر را شفاف نگه می دارد.

۶ – از ترکیب خوب استفاده کنید

اصول ترکیب بندی خوب را بیاموزید و از امتحان تکنیک های جدید عکاسی نترسید. خطوط پیشرو و پرسپکتیوهای خود را برجسته و چشم نواز کنید. برنامه ریزی کنید و تعیین کنید چگونه می توانید تصویر خود را از بقیه متمایز کنید، هر بار به خودتان فشار بیاورید تا عکس بهتری بگیرید.

۷ – نورپردازی خوبی داشته باشید

دوربین های گوشی های هوشمند سنسورهای کوچکی دارند و به دلیل اندازه کوچک و دیافراگم ثابت، فقط می توانند نور زیادی را جذب کنند. هر چه دوربین شما سخت تر روی نور کار کند، کیفیت تصویر ضعیف تر می شود. پس قبل از گرفتن عکس مطمعن شوید که نور مناسبی دارید. با استفاده از کمی نور LED به دوربین خود کمک کنید تا عکس هایی با نور مناسب بگیرد. می توانید برای روشنایی بهتر به مکان دیگری بروید یا به طور کلی یک سوژه جدید و با نور بهتر را پیدا کنید.

۸ – هرگز از زوم استفاده نکنید

ما استفاده از قابلیت بزرگنمایی را توصیه نمی کنیم. هنگامی که از زوم بر روی گوشی هوشمند استفاده می کنید، یا به صورت دیجیتال زوم می کند یا به دوربین دیگری که مناسب تر است تغییر می کند.

اگر به صورت دیجیتال زوم کند، فقط توهم یک تصویر نزدیک تر را دریافت می کنید. چون شما در حال برش عکس اصلی هستید به این دلیل اندازه و کیفیت تصویر را از دست می دهید. اگر تلفن هوشمند شما چندین دوربین داشته باشد، به دوربینی که سوئیچ می کند که برای زوم مناسب تر است. با این حال، این کار با استفاده از یک سنسور کوچکتر انجام می شود که عملکرد ضعیف تری در نور کم به شما می دهد.

۹ – افکت بوکه را دریافت کنید

اگر می خواهید بین پس زمینه و سوژه تکفیک خوبی ایجاد کنید، استفاده از حالت پرتره را توصیه نمی کنیم. تشخیص لبه آن معمولاً ضعیف است زیرا همه این کارها توسط پردازش هوش مصنوعی برنامه دوربین شما انجام می شود.

برای داشتن بوکه صاف، این ترفند را امتحان کنید. به این صورت که زمانی که از حالت Pro استفاده می کنید فوکوس خود را روی دستی تنظیم کنید. سپس گوشی خود را تا جایی که می توانید به سوژه نزدیک کنید و اگر سوژه با کادر تنظیم نیست کمی عقب رفته و فوکوس را کمی دورتر تنظیم کنید. سعی کنید تعادل خوبی بین فاصله خود از سوژه و فوکوس دوربین پیدا کنید. دریافت افکت بوکه کمی دشوار است اما اگر دوربین خود را در هنگام گرفتن عکس ثابت نگه دارید نتیجه تلاش خود را می بینید.

image 3

 10 – تعادل رنگ سفید را بررسی کنید.

تعادل رنگ سفید خود را بررسی کنید زیرا دمای تصویر شما را تعیین می کند. برخی از تلفن ها این امکان را به شما می دهند که نور مورد استفاده خود را انتخاب کنید، مانند نور روز، فلورسنت و … البته بیشترکلوین متر مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در تصویر زیر نشان داده می شود.

هر چه اندازه کلوین بالاتر باشد، تصویر گرمتر و زردتر به نظر می رسد.

هر چه اندازه کلوین کمتر باشد، تصویر سردتر و آبی تر به نظر می رسد. فقط آن را درست تنظیم کنید تا دقیقاً با صحنه شما مطابقت داشته باشد.

image 4

این مورد را در نظر بگیرید که کیفیت تصویر به کیفیت گوشی شما بستگی دارد، بنابراین استفاده از مدل های قدیمی گوشی های هوشمند را پیشنهاد نمی کنیم. وقتی از تلفن های قدیمی استفاده می کنید، همچنان می توانید عکس های جالبی بگیرید اما کیفیت آن به هیچ عنوان به گوشی های جدید نزدیک نخواهد بود. دوربین های گوشی های هوشمند در سه یا چند سال گذشته به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرده اند بنابراین اگر از تلفنی استفاد می کنید که سالها در اختیار داشتید، نباید انتظار داشته باشید که عملکرد آن مانند نسخه های جدید باشد

کلام آخر

از عکس گرفتن با گوشی هوشمند خود لذت ببرید، و این مورد را در نظر بگیرید که هر چقدر بیشتر برای عکس گرفتن با گوشی خود برنامه ریزی کنید و از امکانات دوربین به درستی استفاده کنید باعث می شود که عکس های بهتری بگیرید.