آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده­اید که از صدایتان پول دربیاورید؟ یا اینکه گویندگی متن انجام دهید؟ واقعیت امر این است که در دنیای کنونی فرهنگ کتابخوانی با چالش جدید کتاب صوتی روب­رو شده است و به همین دلیل اغلب مردم ترجیح می­دهند که به جای خواندن، بشنوند! بی­شک این یک فرصت است و شما می­توانید از همین میل مردم به شنیدن، کسب درآمد کنید.

گویندگی متن یا گویندگی کتاب صوتی، به عنوان یک فعالیت دورکاری شناخته می­شود که در آن، شخص گوینده باید متن یک کتاب را به صوت تبدیل کند. لازم به ذکر است که شغل گویندگی به هیچ وجه محدود به یک متن یا کتاب نیست، شما می­توانید از طریق همین گویندگی کار دوبله انجام دهید یا پادکست درست کنید یا حتی آموزش دهید. لذا آینده کاری که شما در حال حاضر در نقطه شروع آن هستید، گویندگی نریشن است؛ اما با توجه به اینکه شما هم ­ا­کنون در مرحله ­ای هستید که می­خواهید از گویندگی کسب درآمد کنید و نمی­دانید چطور باید این کار را انجام دهید، پیشنهاد می­شود ابتدا به راهنمایی­ های ما توجه کنید تا در گام اول با پاسخ سوالِ چطور با گویندگی کتاب صوتی در منزل کسب درآمد کنیم؟ روب­رو شوید؛ در مراحل بعد اصطلاحا تمام چم و خم کار را برای شما توضیح خواهیم داد تا با آگاهی از اطلاعات پایه­ای کار، گویندگی کتاب صوتی را آغاز کنید.

book voice over

چه کسی می­تواند گوینده متن باشد؟

پیش از اینکه به سوال مذکور پاسخ دهیم، خوب است بررسی کنیم که چه کسی می­تواند گوینده متن باشد؟ گوینده متن، شخصی است که با استفاده از اندام­های گفتاری خود به همراه بیان مناسب، پیام مورد نظر را از طریق اصوات به مخاطب منتقل می­کند. برای گوینده بودن تنها باید یک شخص خلاق و ایده­پرداز باشید که بیان زیبایی دارد. لذا داشتن لحن دلنشین، مهم­ترین فاکتوری است که می­توان به واسطه آن شما را به عنوان یک گوینده معرفی کرد.

متاسفانه در جای جای این کشور، تعداد افراد زیادی هستند که صدای جذاب و دلنشینی دارند اما با گویندگی متن آشنا نیستند و یا نمی­دانند که  گویندگی می­تواند یکی از راه­های کسب درآمد باشد. به صورت کلی، شخص می­تواند گوینده شود که معیارهای زیر را داشته باشد یا برای ایجاد آن­ها، تلاش کند:

  • آمادگی صدا پیش از گویندگی
  • صحبت کردن شفاف و شمرده
  • صحبت کردن از دیافراگم
  • کنترل سرعت گویندگی
  • انجام دو کار به طور همزمان
  • اعتماد به نفس بالا
  • تمرین مداوم
  • تمرکز بر روی متن

در واقع بخش زیادی از فاکتورهایی که ذکر کردیم، اکتسابی هستند و شما اگر همان پس زمینه صدای خوب و علاقه به گویندگی را داشته باشید، امکان کسب دیگر معیارها با تکرار و تمرین برای شما وجود خواهد داشت.

چطور با گویندگی کتاب صوتی در منزل کسب درآمد کنیم؟

در مرحله بعد از اینکه شما صدا و استعداد خود در گویندگی را کشف کردید و تمام اقدامات لازم را برای یک گوینده خوب بودن انجام دهید، به این مرحله می­رسید که چطور امکان کسب درآمد از طریق گویندگی در منزل وجود دارد؟ زمانی که شما تصمیم می­گیرید فعالیت گویندگی را در خانه به عنوان یک شغل انجام دهید، در واقع یک فریلنسر می شوید که محیط کار شما خانه ­تان است. در این مسیر، افزون بر تمام مواردی که باید آموزش ببینید تا یک گوینده خوب باشید، لازم است که شرایط زیر برای گویندگی متن در خانه فراهم باشد:

ضبط صدا با بالاترین کیفیت ممکن

فردی که به جای خواندن، شنیدن را انتخاب می­کند، به دنبال کیفیت است. به این صورت که در گویندگی کتاب صوتی باید به کیفیت فایل صوتی قابل ارائه دقت داشته باشید. صدای شما در زمان شنیدن باید کاملا توسط شنونده حس شود و برای مخاطب مفهوم باشد.

از بین بردن نویزها در کلام

منظور از نویز صدای آزاردهنده و اضافه­ای است که معمولا از میکروفون یا محیط اطراف به وجود می­آید و باید حذف شود. همچنین نویزها می‌توانند کیفیت شنوایی را کاهش دهند و باعث سختی در فهم و درک متن شوند. با حذف نویزها، گوینده می‌تواند محتوا را با وضوح بیشتری ارائه دهد. همچنین حذف نویزها کمک می‌کند تا شنوندگان بهتر بتوانند بر روی محتوای اصلی تمرکز کنند و از حوزه‌های جانبی منحرف نشوند. علاوه بر این محیطی بدون نویز، تجربه گوینده و شنونده را از کتاب صوتی بهبود می‌بخشد.

گوینده به راحتی می‌تواند متن را اجرا کند و شنونده بدون مزاحمت نویزها از محتوا لذت ببرد. حرفه­ای­تر بودن، از دیگر نکات مهم در این باره است که به شما کمک می­کند تا با استفاده از محیطی بدون نویز حرفه­ای بودن خود را اثبات کنید.

انتخاب محیطی آرام و بدون نویز

بهتر است در همان ابتدای کار برای ضبط صدا، محیطی آرام و بدون نویز را انتخاب کنید. این کار کمک می‌کند که شما به عنوان یک گوینده خوب شناخته شوید و شنونده‌ها به راحتی محتوای تولید شده را درک کنند. استفاده از میکروفن با کیفیت نیز در این زمینه حائز اهمیت است و سبب می­شود که دیگر دردسرهای از بین بردن نویز را نداشته باشید.

داشتن لحنی سازگار با متن

لحن گوینده باید با محتوا و حالت عمومی کتاب هماهنگ باشد. برای مثال، در صورتی که کتاب جذاب و پر از هیجان است، گوینده می‌تواند از لحنی پویا و مشوق استفاده کند. در مقابل، اگر متن جدی و ارزنده است، لحن گوینده نیز باید متناسب و محترمانه باشد.

کنترل هیجان مناسب با متن

گوینده باید توانمندی این را داشته باشد که هیجانات خود را با دقت و متناسب با اتفاقات کتاب نشان دهد. این کنترل هیجانات باید به گونه‌ای باشد که شنونده‌ها را درگیر کند اما از افراز و نزول‌های منطقی برخوردار باشد.

کتاب صوتی چیست؟

همان­طور که از نام آن مشخص است، کتاب صوتی به صورت فایل صوتی ارائه می­شود که شامل خوانش متن یک کتاب توسط گوینده است. اغلب کتاب صوتی به وسیله یک فرد حرفه ­ای و ماهر در زمینه گویندگی متن، ضبط می­شود که به همین دلیل از جذابیت بالایی برخوردار است. همچنین گویندگی کتاب صوتی از این نظر محبوب است که افراد می‌توانند فایل­های صوتی را در هر زمان و مکانی گوش دهند، به عنوان مثال در حین رانندگی، ورزش، یا هر فعالیت دیگری که فکرش را بکنید.

ناگفته نماند که این مدل از کتاب‌خوانی برای افرادی که وقت کافی برای خواندن متن ندارند یا ترجیح می‌دهند به جای خواندن، گوش بدهند، بسیار مناسب است. همچنین برای کسانی که به دلیل مشکلات بینایی یا اختلالات خواندن نمی‌توانند از کتب چاپی استفاده کنند، گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. دقیقا به همین دلیل است که گویندگی متن یا گویندگی کتاب صوتی به عنوان یک شغل مورد نیاز شناسایی می­شود و برای شخص گوینده درآمدزا است.

یافتن کتاب خوب برای گویندگی متن

حال زمان آن رسیده است که از صدای آماده شده خود استفاده کنید، اما چطور می­توانید کتاب مناسب را پیدا کنید؟ برای اینکه کتاب مناسب گویندگی متن را پیدا کنید، تنها باید از دو اصل ساده و در عین حال مهم، پیروی کنید. کتابی را انتخاب کنید که نمونه صوتی آن در بازار موجود نباشد و همچنین کتابی را به صوت تبدیل کنید که بر اساس نیاز مردم، انتخاب شده باشد. یعنی باید کتاب‌های پرطرفدار که عده زیادی تمایل به شنیدن یا خواندن آن‌ها دارند را انتخاب کنید که تا نسخه فایلی تولید شده توسط شما، خریدار داشته باشد.

گویندگی و فروش کتاب صوتی

چطور محتوای تولید شده را به فروش برسانیم؟

در نهایت سوال مهمی ایجاد می­شود که پاسخ آن شما را به واقعی بودن درآمدتان نزدیک می­کند. فرض کنید به عنوان یک گوینده متن شروع به کار کردید و از صفر تا صد آموزش دیدید و یک فایل صوتی از کتاب مورد نظر خود تولید کردید، حال باید با آن چه کنید؟ بالطبع در این مرحله با این سوال مواجه می­شوید که چطور باید فایل صوتی تولید شده را به فروش برسانید؟

پیروی از یک سری قوانین، در اینجا بسیار اهمیت دارد. ابتدا باید گویندگی کتاب صوتی را انجام دهید که تعداد فایل­های صوتی موجود از آن به فلک نرسیده باشد! یعنی نباید کتابی را به صوت تبدیل کنید که سالهاست فایل­های صوتی آن توسط افراد مختلف منتشر می­شوند. همچنین اجازه نویسنده و ناشر کتاب برای گویندگی متن کتاب ضرورت دارد تا کار شما به لحاظ اخلاقی و قانونی دچار مشکل نشود.

راه اول این است که مراکز تولید کننده محتوای صوتی را پیدا کنید و به آن­ها پیشنهاد همکاری دهید یا خودتان به صورت فریلنسری کار کنید و به دنبال سفارش باشید. می­توانید در اینستاگرام یک پیج کاری را راه ­اندازی کرده و با معرفی خود به مردم، افرادی که نیازمند این حرفه هستند را جذب کنید.

البته برای به فروش رساندن کتاب می­توانید از برخی اپلیکیشن­ها و سایت­های موجود در ایران استفاده کنید. اپلیکیشن­هایی چون فیدیبو، طاقچه و شنوتو در این مسیر به شما کمک می­کنند.

همچنین در صورت حرفه ­ای بودن می­توانید وارد یک تیم تخصصی شوید و از طریق سایت مجموعه به مردم معرفی شده و سفارش بگیرید. یکی از سایت­های فعال در این زمینه سانداسنَپ است که به عنوان اولین، بزرگ­ترین و تنها مرجع تخصصی صدا و افکت در ایران فعالیت دارد و در راستای معرفی متخصصین گویندگی نریشن یا همان گویندگی متن و کتاب صوتی نیز یک سایت کاربردی و مورد نیاز است. شما میتوانید برای ورود به لیست گویندگان حرفه ای ما از طریق صفحه کسب درآمد ثبت نام کنید.