دنیای امروز دنیای پردازش اطلاعات و جهان تبادل داده های مختلف است. از آنجایی که ارتباط، اصلی ترین عامل زندگی بشریت است و انسان ها برای تداوم زندگی، به حضور یکدیگر و مراوده با هم نیاز دارند به طوری که مطلع بودن از حال یکدیگر، برای انسان ها مهم است به همین دلیل رفته رفته با گسترش دانش بشری و استفاده از امکانات مدرن و ساخت عناصر الکترونیکی بسیار ریز با کمک تکنولوژی و سهولت دسترسی به سیستم پردازش و کامپیوترهای پیشرفته امروزی، صنعت مخابرات جایگاه ویژه ای در میان صنایع مختلف به خود اختصاص داده است. به طوری که امروزه بدون استفاده از سیستم ارتباطی دیگر زندگی آسان نخواهد بود. در این مقاله به تاریخچه تلفن گویا میپردازیم و میفهمیم که تلفن گویا که ما آن را با صدای دلنشنین یک گوینده تلفن گویا میشناسیم از این موضوع مستثنی نیست.

تاریخچه تلفن در جهان

یکی از مهم ترین اختراعات بشر در جهان مدرن اختراع تلفن بوده است که تحولی بزرگ در حوزه ارتباطات راه دور به وجود آورد. در دوم ژوئن سال ۱۸۷۵ میلادی (۱۱ خرداد ۱۲۵۴ شمسی) الکساندر گراهام بل با همکاری دوست خود واتسن موفق به اختراع تلفن شد. الکساندر گراهام بل با اختراع تلفن توانست فاصله های جغرافیایی را در راه ارتباطی نادیده بگیرد طوری که در کمترین زمان صدا و پیام را به دورترین مکان ارسال کند. در سال ۱۸۷۶ امتیاز حق انحصاری اختراع تلفن به گراهام بل داده شد، و پس از دریافت این امتیاز گراهام بل دستگاه تلفن خود را در معرض نمایش گذاشت و با استقبال زیادی نیز مواجه شد.

گراهام بل و دستیارانش در سال ۱۸۷۷ شرکتی را تأسیس کردند که اکنون هم این شرکت بزرگترین تشکیلات بازرگانی خصوصی در جهان است. در سال ۱۹۱۵ یک خط تلفن سراسری در خاک آمریکا ایجاد شد که با آن خط راه اندازی شده رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید با فرماندار کالیفرنیا ارتباط برقرار کرد.

اختراع تلفن توسط گراهام بل باعث شد تا این وسیله به سرعت توسعه و گسترش پیدا کند و سیم های آن از شهری به شهر دیگر کشیده شود. چهارده سال بعد آلمون براون استروجر در سال ۱۸۹۰ سیستم تلفن خودکار را ایجاد کرد. و در سال ۱۸۹۱ ارتباط تلفنی بین شهرهای لیون و تهران برقرار گردید.

اولین تلفنخانه ایران
اولین تلفنخانه ایران در اصفهان

تاریخچه تلفن در ایران

تلفن در ایران، دومین فناوری مخابرات پس از تلگراف است. در ابتدا خبر اختراع تلگراف توسط آقاخان نوری، که صدر اعظم وقت ایران بود به ناصر الدین شاه رسید و باعث آگاهی و توجه ناصر الدین شاه شد، به طوری که مقرر شد این دستگاه در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نخستین خط نسبتاً طولانی تلگراف در ایران به فاصله ۳۰۰ کیلومتر در تیر ماه سال ۱۳۲۸ شمسی بود که بین تهران و چمن سلطانیه دایر شد و شروع به کار کرد. و باعث شد ارتباط تلگرافی تهران – تبریز در سال ۱۲۴۰ برقرارشود و در سال بعد نیز خط تلگراف تهران – گیلان شروع به کار کرد. در نهایت در سال ۱۲۵۳ اداره تلگراف پس از جدا شدن از وزارت علوم به وزارت تلگراف تبدیل شد.

اختراع تلفن یکی از مهم ترین اختراعات بشر است. در سال ۱۲۶۵ شمسی مصادف با ۱۸۸۶ میلادی، برای اولین بار در ایران یک رشته سیم تلفن بین تهران و شاهزاده عبدالعظیم به طول ۷ الی ۸ کیلومتر توسط بوآتال بلژیکی که امتیاز راه آهن ری را داشت کشیده شد اما مرحله دوم فن آوری مخابرات در تهران از سال ۱۲۶۸ شمسی بوده است، یعنی ۱۳ سال پس از اختراع تلفن با برقراری ارتباط تلفنی بین دو ایستگاه ماشین دودی تهران و شهر ری آغاز شد.

خطوط تلفن جدید نیز پس از شهریور۱۳۲۰ بود که مورد استفاده قرار گرفت و باعث شد ارتباط تلفنی بین شهر تهران و سایر شهرهای ایران گسترش پیدا کند. و به این ترتیب مراکز تلفنی تهران یکی پس از دیگری تأسیس شدند و شروع به کار کرد. استقبال شدید مردم از تلفن باعث شد که دولت شرکت سهامی تلفن ایران را تأسیس کند که بعدها نام این شرکت به شرکت مخابرات ایران تغییر نام داد. با تأسیس شرکت مخابرات در ایران ارتباط تلفنی در تهران سپس در شهرستان ها برقرار گردید. شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۵۰ خورشیدی با سرمایه ای بالغ بر پنج میلیارد ریال در ایران تأسیس شد. این شرکت، دارای ۳۱ منطقه مخابراتی و مالک شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) است.

خصوصی سازی مخابرات ایران

یکی از موضوعات مهم در باب خصوصی سازی مخابرات، سود آوری و مزایای آن برای توسعه کشور است، فواید انتقال مخابرات به بخش خصوصی و غیر قابل انکار بودن این امر به حدی است که در بسیاری از کشورها از اروپا تا آمریکای لاتین گرفته تا کشورهای عربی یا دارای مخابرات خصوصی هستند یا در فرآیند اجرایی کردن آن هستند. به همین دلیل طبق مصوبه اسفند ۱۳۸۵ ه.خ هیئت وزیران، شرکت مخابرات ایران مشمول واگذاری به بخش خصوصی از طریق عرضه سهام آن در بورس اوراق بهادر تهران شد و در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ ه.خ، به میزان پنج درصد از سهام این شرکت، با قیمت اولیه ۱۵۰۰ ریال از طریق بورس عرضه شد. این تعداد سهام، در مدت ۸ دقیقه، و با ارزش ۳۴۴ میلیارد تومان به فروش رفت.

تاریخچه تلفن سانترال

در سال ۱۳۱۷ اولین مرکز مغناطیسی (مرکز سانترال) در خیابان اکباتان نصب شد. تلفن باعث پیش زمینه ای برای ساخت مراکز تلفن سانترال بود. هنوز چند سالی از اختراع تلفن نگذشته بود و با اینکه مرکز تلفن دستی هم تعداد زیادی نداشت نظریه مراکز تلفن خودکار پیشنهاد شد.

اولین تلفن خودکار در سال ۱۸۷۹ میلادی در پاریس ثبت شد. در سال ۱۸۸۹ میلادی مراکز تلفن خودکار توسط شخصی به نام استروگر آمریکایی بنا شد که بدون اپراتور هم کار می کرد همین خود باعث پیشرفت این صنعت شد به گونه ای که دگرگونی اساسی در مراکز تلفن خودکار به وجود آورد. نتیجه ی اقدامات استروگر عمل سوئیچینگ به وسیله سلکتور است به این صورت که یک سلکتور دارای یک محور می باشد. یک سلکتور با ده کنتاکت می تواند در برقراری اتصال یک تلفن با ده تلفن دیگر مورد استفاده قرار گیرد. و در زمانی که به جای ده تلفن به ده سلکتور دیگر وصل شوند و کنتاکتهای این سلکتور به تلفن ها وصل شوند باعث می شود که تلفن کننده بتواند به یکی از صد تلفن وصل شود. به این سیستم، یک سیستم با دو مرحله سوئیچینگ می گویند.

در یک مرکز تلفن کلیه تجهیزاتی که باعث می شوند تا یک ارتباط مکالمه برقرار شود را سوئیچ می گویند و انجام این عمل نیاز به یک سری اصول و قوانین دارد که به این اصول سوئیچینگ گفته می شود. در یک سیستم سوئچینگ پیچیده با استفاده از سه مرحله سوئیچینگ با یک سلکتور در مرحله اول و ده سلکتور در مرحله دوم و صد سلکتور در مرحله سوم می توان یک تلفن را به یکی از هزار تلفن دیگر وصل نمود و با چهار مرحله سوئیچنگ یک تلفن می توان به یکی از ده هزار تلفن وصل نمود.

نظریه استفاده از رله ها به عنوان مدارهای سوئیچینگ در یک مرکز تلفن اولین بار در سال ۱۹۱۲ میلادی مطرح شد که مراکز تلفن استراگر سلکتوری جای خود را به مرکز تلفن سلکتوری دادند. از کاملترین و معروفترین این مراکز، می توان مرکزی به نام SEL را نام برد. این را هم باید در نظر گرفت که سلکتور کراسبار بسیار شبیه ماتریسهای رله است ولی به جای استفاده از کنتاکت های رله سلکتور کراس بار دارای کنتاکت های است که به طور مکانیکی عمل می کند.

 تاریخچه تلفن گویا

در سال ۱۹۶۲ در نمایشگاه بین المللی سیاتل بل از نخستین تلفنی که قادر بود کدهای منطقه ای را با استفاده از فناوری DTMF شماره گیری کند رو نمایی کرد. در واقع تلفن های DTMF استفاده از سیگنال دهی درون باندی را ممکن ساختند، بدین معنی که تون های شنیدنی را در همان دامنه ۳۰۰ هرتز یا ¾ کیلوهرتز اشغال شده توسط صدای انسان منتقل می کنند.

با وجود اینکه فناوری تلفن گویا در دهه ۷۰ رو به افزایش بود برای کامپیوتری کردن انجام امور در مراکز تماس، این فناوری همچنان پیچیده و هزینه بر بود. در واقع سیستم های اولیه تلفن گویا بر مبنای فناوری DPS، و به واژگان اندکی محدود بودند. با این حال، در اوایل دهه ۸۰ بود که لئون فربز فناوری دریافت که قیمت فناوری hard drive یعنی خواندن و نوشتن دسترسی تصادفی به داده های صوتی دیجیتال شده، بالاخره به نقطه ای مقرون به صرفه رسیده است. به طوری که سیستمی می توانست گفتار دیجیتالی شده را بر روی دیسک ذخیره کند و پیام صوتی مناسب را پخش و پاسخ DTMF انسانی را پردازش کند.

بدین ترتیب در اواخر دهه ۹۰ بود که شرکت ها نیز به سرمایه گذاری در یکپارچه سازی تلفن و کامپیوتر (CTI) با سیستم به گویندگی (IVR) تلفن گویا روی آوردند. تلفن گویا برای مراکز تماسی تبدیل به عنصر حیاتی شد به این دلیل که توانایی این را داشت که داده های مشتریان را برای تصمیم گیری های مسیریابی هوشمندانه گردآوری کند. این گونه شد که با پیشرفت فناوری سیستم ها، به جای نیاز به استفاده از یک نیروی انسانی برای به کارگیری سیگنالینگ DTMF، قادر به استفاده از یک صدای مستقل از گوینده با واژگان محدودی شدند.

با گذشت زمان استفاده از تلفن گویا رایج تر شد به طوری که استفاده از آن مقرون به صرفه تر شد. علت هم افزایش قدرت CPU و تغییر اپلیکیشن های گفتار از کد اختصاصی به استاندارد VXML بود. فناوری تلفن گویا به حدی بود که در سیستم های خودرو برای عملکرد بدون دست هم به کار گرفته شد. در حال حاظر نیز تعبیه این فناوری در خودرو ها برای محور جهت یابی ماهواره ای، و همچنین برای سیستم های تلفن صوتی و همراه می چرخد.

تلفن ابری

تاریخچه تلفن ابری

دهه ی اول قرن ۲۱ آغاز شکوفایی تکنولوژی رایانش ابری بود. در دهه ۵۰ قیمت خرید یک دستگاه کامپیوتر بسیار بالا بود طوری که اختصاص دادن یک کامپیوتر به هر نفر اصلا مقرون به صرفه نبود. در دهه ۱۹۶۰، تئوری تقسیم زمان توسط پرفسور جان مک کارتی مطرح شد طبق این تئوری، یک سیستم امکان این را داشت که به چندین کاربر در یک لحظه سرویس بدهد. همین تئوری تقسیم زمان شروع کننده مفهوم رایانش ابری است که امروزه می شناسیم.

واژه ابر در گذشته به صورت امروز پرکاربرد نبود، تا دهه ۱۹۹۰ تنها خطوط نقطه به نقطه اختصاصی ارائه می کردند و نماد ابر برای نمایش شبکه های مخابراتی به کار گرفته می شد. و به مرور انقلابی به پا شد به گونه ای که در دهه ۱۹۹۰ شرکت ها از حوزه ی شبکه های نقطه به نقطه شروع به ارائه شبکه های خصوصی مجازی با کیفیتی مشابه نمودند و به چندین کاربر امکان دسترسی مشترک داده شود و باعث شد شرکت ها در بهبود کارایی خود تمرکز بیشتری کنند و در هزینه ها نیز صرفه جویی کنند.

در حال حاظر تعداد شرکت هایی که از رایانش ابری استفاده می کنند رو به رشد است این نشان دهنده ی این است که با اینکه رایانش ابری یک محصول جدید است اما مورد استقبال خیلی ها قرار گرفته است. در گذشته فن آوری اطلاعات یک روش کمکی برای کسب و کارها محسوب می شد ولی امروزه به یک جزء اصلی تبدیل شده طوری که ارائه خدمات بدون آن ممکن نیست. اساساً، رایانش ابری نوعی برون سپاری نرم افزار، ذخیره داده و پردازش است، و کاربران با هر دستگاهی که به اینترنت متصل می شوند به برنامه ها و پرونده های خود دسترسی داشته باشند. تمام برنامه ها توسط یک شرکت بیرونی پشتیبانی می شوند و نرم افزارها به صورت متوالی در حال به روز رسانی هستند و کاربران به صورت ماهانه بر اساس میزان مصرفی که دارند هزینه های خود را پرداخت می کنند. در صورت افزایش فعالیت ها، چون کاربران از راه دور در حال استفاده از داده ها هستند امکان افزایش ظرفیت مهیا می باشد.

 در پایان می توان گفت امروزه انواع و اقسام تلفن در دسترس افراد مختلف قرار دارد، و عملاً تلفن ها به ویژه دستگاه های تلفن همراه هوشمند به نمادی از فناوری در زندگی بشر تبدیل شده است. و باگسترش دانش بشری و استفاده از امکانات مدرن مراکز تلفن جایگاه ویژه ای در میان صنایع مختلف به خود اختصاص داد به گونه ای که باعث عدم وابستگی کاربر به محل و امکان استفاده از سرویس های تلفن داخلی در هر نقطه از دنیا، کنفرانس چندین نفره، پاسخگوی خودکار، ضبط خودکار مکالمات، امکان استفاده از تلفن های تصویری و صدها امکان دیگر با امکان مدیریت تحت وب که می تواند تمامی نیازهای تلفنی را پوشش دهد.